پایگاه خبری توسعه تعاون
یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۵۵ ۱۱۷
طبقه بندی: بانک و بیمه
چچ
آیا می‌توان لغو تحریم‌های اقتصادی را راستی‌آزمایی کرد؟

آیا می‌توان لغو تحریم‌های اقتصادی را راستی‌آزمایی کرد؟

توسعه تعاون:کارشناس سیاست خارجی در گفتگویی به سوالاتی درباره مذاکرات ایران و آمریکا و همچنین گرفتن ضمانت از واشنگتن برای لغو تحریم ها پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون، دکتر مجید تهرانی در پاسخ به اینکه درباره لغو تحریم ها از سوی آمریکا؛چه طور می توان ضمانت گرفت گفت: در محدوده مسائل اقتصادی نوعی دیگر از تضمین ایجاد صندوق مشترک توسعه ایران متشکل از کشورهای طرف مذاکره و ایران است که منابع و فناوری لازم برای بازسازی ایرانی صنعتی که از تحریم و کرونا آسیب خورده است را تامین کند.از انجا که FATF و روابط بین ایران و کشورهای منطقه در این خصوص نباید مانع باشند شاید فقط اگر دولتی در ایران سر کار بیاید که به مفهوم تضامین اقتصادی و طرح های توسعه ای و عضویت در زنجیره تامین جهانی باور دارد میشود چنین صندوقی را به عنوان مکانیزم تضمین ساخت.احجام این‌صندوق‌نباید تحقیر امیز و مبلغ اولیه آن نباید زیر نیم تیریلون دلار باشد.در غیر اینصورت با وضع موجود،ذات قانون اینارا این اختیار را به روئسای جمهور امریکا می دهند که مدام در این زمینه تغییراتی بسازند ضمن انکه همواره سنای امریکا قدرت مداخله داشته و کنگره هم می تواند نظرات جدیدی اعمال کند و مجموعه این عوامل شکنندگی بسیار بالایی را به این توافق اجرایی میدهد زیرا به گفته آقای بلینکن هم جامعه اطلاعاتی امریکا هم بازرسی های بین المللی تایید کرده بودند که ایران در وفاق کامل به تعهدات هسته ای است ولی باز سلایق اجرایی تیم آقای ترامپ به آن اسیبهای تقریبا ترمیم ناپذیری وارد کرد. مضافا اینکه اگر سایر اعضای این توافقنامه اجرایی هنوز از قدرت برهم زنندگی خود استفاده نکرده اند به این معنی نیست که در آینده نکنند. برجام یک توافقی است که استرس تست نشده و فعلا یکی از انواع اشکالات آن اثبات شده است.

این پژوهشگر در دانشگاه‌های هریوت وات و کینگستون لندن درباره طرح سه گام نیز گفت: در شرایط کنونی هم طرح سه گام پیشنهادی به نظر منطقی نیست زیرا در گام اول تحریم ها رفع میشوند ، سپس در گام دوم چرخش مالی راستی آزمایی می شود و سپس در گام سوم ایران اقدامات خود را لغو میکند.دلیل غیر منطقی بودن این طرح در جزییات فراوان گام دوم است . این پیچیدگی باعث می‌شود هیچ کارشناس عاقلی در گام دوم اظهار نظر نکند و اگر هم کارشناسی مسئولیت این بخش را قبول کند سرنوشتی بهتر از امثال آقای دری ندارد. زیرا تحریم ها دارای اینرسی اجرایی توزیع شده و ساختار سازمانی در تمامی موسسات مالی، بیمه ای ، تجاری و حمل و نقلی و فناوری معتبر همه کشورها حتی چین و روسیه و کشوهای دوست هستند و حتی خود امریکا برآورد دقیق از ضریب نفوذ آنها شاید نداشت که داروی کودکان دارای بیماری‌های نادر را هم به ایران نمیفروختند.شاید حداقل یکسال رسانه های خود آمریکا باید روی لغو تحریم های ایران کمپین تبلیغاتی اجرا کنند تا این ساختارهای پیچیده اجرایی از اجرای دستورالعمل هایی که خاص ایران طراحی شده است دست بردارد.

وی در پایان گفت: مثال عرض کنم، میدانید که موسس بانک ملی ایران به عنوان یک بانک نوین اصلا آلمانی ها در 1306 هستند و بانک ملی ایران در هامبورگ به صورت تاریخی یکی از بازوهای تجاری ایران در اروپا بوده است و آلمان هم از مدافعین برجام و اصلا دارای مسئولیت در اینستکس بود اما اینرسی اجرایی تحریمها جوری است که در دوران آقای ترامپ حتی پرداخت قبض تلفن هم بدون تشکیل دادگاه و حکم میسر نبود.لذا چون کیفیت اجرای گام دوم قطعا و بدون شک محل مناقشه است باید برای آن راهی تدبیر کرد. شاید یک راه منطقی طرح دوگام است یعنی در گام اول باید تحریم ها و موانع گردش مالی ایران رفع بشود و پس از تایید عملیاتی آن در بخش های مختلف، در گام دوم بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران از اقدامات خود رسمیت یابد.در غیر اینصورت هم محتمل و ممکن است که اهداف مالی اقتصادی ایران تامین نشود هم ممکن است آمریکا توان حقوقی مکانیسم ماشه را کسب کند

آدرس کوتاه شده: