پایگاه خبری توسعه تعاون
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۱ ۳۸
طبقه بندی: بیمه
چچ
رفتار بیمه مرکزی سختگیرانه‌تر می شود

سخنگوی بیمه مرکزی ازتغییرات آیین‌نامه۹۰ سخن گفت:

رفتار بیمه مرکزی سختگیرانه‌تر می شود

توسعه تعاون : آیین‌نامه شماره۹۰ صنعت بیمه یا همان آیین‌نامه نحوه احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی و عملیاتی موسسات بیمه‌ای یکی از آیین‌نامه‌های چالشی صنعت بیمه است که نیازمند تغییرات بود و گفته می‌شود، در شورای عالی بیمه مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون، این در حالی است که رئیس کل بیمه مرکزی و قائم‌مقام او در حاشیه همایش بیمه و توسعه امسال به صراحت از سختگیری بیمه مرکزی با مدیران متخلف خبر دادند. مجیدمشعلچی، قائم‌مقام و سخنگوی بیمه مرکزی ایران درپاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» مبنی براینکه «آیا درصنعت بیمه نمونه عینی مدیران متخلف که با سختگیری نهاد ناظر مواجه می‌شوند، وجود دارد؟» پاسخ داد: بله دو مورد از شرکت‌ها هستند که مورد بررسی قرار دارند.

مشعلچی با بیان اینکه مسیر تایید مدیران کلیدی صنعت بیمه تغییر می‌کند، افزود: در سال‌های قبل مدیران عامل طی یک مصاحبه‌ای از برنامه‌هایشان می‌گفتند و نهاد ناظر به این موضوع در حد همین گفت‌وگو بسنده می‌کرد؛ اما اینک بیمه مرکزی تصمیم دارد، دستورالعمل‌های اجرایی و شاخص‌‌هایی را که توسط معاونت طرح و توسعه تدوین شده است، به شورای عالی بیمه تقدیم کند و درآنجا تصویب شود.

سخنگوی بیمه مرکزی با یادآوری اینکه دراین تغییرات، افرادی که برای جایگزینی در شرکت‌های دیگر معرفی شده‌اند به چالش گرفته می‌شوند، اظهار کرد: عملکرد مدیران باید در شرکت‌های قبلی بررسی شود و اگر اعمال بی‌ثبات‌کننده یا اعمالی موجب انحراف از مسیر قابل قبول در کارنامه‌ باشد، برای اخذ تاییدیه درشرکت جدید بدون تردید با مشکل مواجه می‌شوند. مشعلچی تاکید کرد: البته برای تصویب و اجرای آیین‌نامه‌های جدید باید به نهاد ناظر زمان کافی داده شود. سخنگوی بیمه مرکزی ایران که پیش از این مدیرعامل یکی از شرکت‌های بیمه خصوصی بود، درباره سختگیری‌های جدید نهاد ناظر یادآور شد: با حضور در بخش حاکمیت متوجه اهمیت سیاستگذاری‌ها برای ذی‌نفعان متعدد صنعت بیمه شدم که بسیار، کاری سخت و در عین حال کوچک‌ترین اشتباه در آن تبعات عجیب و حتی جبران‌ناپذیری را در کشور به دنبال خواهد داشت.

مشعلچی دلیل اخذ مجوزها از بیمه مرکزی را به نبود ساختار نظارتی مبتنی بر انفورماتیک دانست و به صراحت گفت: بیمه مرکزی همیشه نگران است؛ زیرا نمی‌تواند وقایع را دقیق و برخط رصد کند، نگران است اتفاقی رخ دهد. به عبارتی شرکت‌ها مدام برای هر فعالیتی باید از نهاد ناظر مجوز و تاییدیه اخد کنند. از او خواستیم مثالی را در این مورد ذکر کند؛ وی گفت: یکی از موارد نگران‌کننده، «آیین‌نامه‌۹۰» همان تایید مدیران ارشد و کلیدی شرکت‌های بیمه است. درآیین‌نامه ۹۰شرایط شانزده شغل اعم از شغل‌های کلیدی، مدیران ارشد و حتی مدیران عملیاتی، تعیین شده است و باید از بیمه مرکزی تاییدیه گرفته شود. سپس شغل‌ها عوض می‌شوند و دوباره باید تاییدیه گرفته شود.

مدام در حال تاییدیه ‌دادن و مصاحبه‌های طولانی‌مدت بودیم که اتفاقا این مصاحبه‌ها هم خیلی استاندارد مشخصی نداشتند. اولین اقدام این بود که در اصلاحیه آیین‌نامه، تایید نزدیک ۱۰پست سازمانی به خود شرکت‌ها تفویض شد. هیات‌مدیره و مدیرعامل می‌توانند موافقت کنند و در برخی موارد با گذراندن آموزش‌های خاص، دستشان برای تایید باز شد. قائم‌مقام بیمه‌مرکزی درخصوص انگیزه نهاد ناظر درخصوص تعیین سن اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل توضیح داد: در بحث سن مدیران، باید حداقل سن‌ها رعایت شود و اتفاقا در اصلاحیه آیین‌نامه حداقل سن‌ها دو سال پایین آورده شد. همچنین توجه داشته باشید، جوان نخبه دارای ظرفیت مدیریت را به خاطر دو یا سه سال سن و تجربه مدیریت که کم دارد، بیمه مرکزی قبول نمی‌کرد و در مصاحبه تایید نمی‌شد.

مشعلچی ادامه داد: حال در اصلاحات صورت‌گرفته سن تجربه از ۱۰سال به ۸سال کاهش داده شد؛ زیرا جوان‌گرایی یک‌شبه امکان‌پذیرنیست و تدریجی باید انجام شود تا هم تجربه پیشکسوت صنعت بیمه حفظ شود و هم جوان‌گرایی طی یک دوره در این صنعت رشد پیدا کند. وی با اشاره به اینکه شرکت‌ها درانتخاب و تایید ۱۰عنوان شغلی مختار شدند، افزود: ۶مورد دیگرهمچنان با بیمه مرکزی است و البته هیات عامل و حتی شورای عالی بیمه تاکید دارد از این ۶مورد هم کاسته شود./ دنیای اقتصاد

آدرس کوتاه شده: