پایگاه خبری توسعه تعاون
دوشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۱۷ ۱۰۵
طبقه بندی:
  • تعاون
  • بانک
چچ
توسعه تعاونی‌ها نیازمند تغییرات اساسی در قوانین

دانشمند:

توسعه تعاونی‌ها نیازمند تغییرات اساسی در قوانین

توسعه تعاون:عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی گفت: توسعه تعاونی‌ها در سطح کشور نیازمند تغییراتی اساسی در قوانین تعاونی است.

به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون، مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت‌وگو با این پایگاه خبری، با تاکید بر بر ضرورت اتخاذ سیاست های درست در تعاونی ها برای بهبود عملکرد و توسعه فعالیت های تعاونی در بخش های مختلف کشور گفت: توسعه تعاونی ها در سطح کشور نیازمند تغییراتی اساسی در قوانین تعاونی هاست، یعنی قوانین تعاونی ها باید به روز شود و شکل تازه‌تری به خود بگیرد تا دست تعاونی‌ها برای فعالیت در بخش های مختلف اقتصاد باز شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت وزارت تعاون از تقویت و توسعه تعاونی ها گفت: انتظار می‌رود در راستای توسعه تعاونی‌ها، ضمن ساماندهی تعاونی‌ها، استقلال تعاونی‌ها حفظ و زمینه سیاست گذاری منسجم برای آنها فراهم شود.

این فعال اقتصادی افزود: اگر اتحادیه مرکزی منسجم در کشور تشکیل شود شرکت های تعاونی مناطق مختلف ذیل اتحادیه تعاونی اصلی قرار می‌گیرند به این معنا که تمامی شرکت تعاونی‌های منطقه ای در مناطق مختلف کشورکه به صورت استانی تشکیل شده‌اند، متعاقب آن در کل کشور متجلی می شوند، ضمن پیشبرد اهداف و برنامه های خود، تعاونی کل منافع همه را حفظ می کند و برای تامین منافع تعاونی ها با دولت گفتگو می کند و چانه زنی خواهد داشت.

وی در این باره خاطر نشان کرد: تعاونی ها نیازمند تعامل و گفت و گوی مستمر با دولت در موضوعات مختلف هستند. این کار هم به تسهیل امور دولت کمک می‌کند و هم منفعت تعاونی‌ها را تامین می‌کند.

به گفته دانشمند این کار همچنین منجر به سیاستگذاری بهتر و چانه‌زنی موفق‌تری با دولت می‌شود.

وی در این باره افزود: در صورتی که عملکرد تعاونی ها مثبت باشد به صورت مستقیم می‌توانند به مصرف کننده وصل شوند و واسطه هایی که به افزایش قیمت دامن می‌زنند را حذف کنند. متعاقب این موضوع تولید کننده سود بیشتری کسب می‌کند و مصرف کننده با قیمت متعادل تری خرید می‌کند.

مسعود دانشمند توضیح داد: به عنوان مثال در فصل برداشت پرتقال، باغدار زیان می‌کند و فاصله قیمتی زیاد بین خرید از باغدار و فروش به مصرف کننده نهایی، به نفع باغدار و مصرف کننده نیست بلکه دلال از این فاصله سود می برد. اگر تعاونی بتواند سیستم های توزیع و بسته بندی را با خود همراه کنند و محصولات خود را به فروشگاه‌های بزرگ عرضه کند، قطعا فاصله قیمتی کاهش می یابد و همزمان باغدار و مصرف کننده از منافع آن بهره مند می شوند. تحقق این موضوع وابسته به برنامه ریزی در کانون‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در کشور است.

آدرس کوتاه شده: