پایگاه خبری توسعه تعاون
چهارشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۱۳ ۱۷۵
طبقه بندی: اقتصاد کلان
چچ
نگرانی از بروز سونامی تعهدات معوق خودروسازان

نگرانی از بروز سونامی تعهدات معوق خودروسازان

توسعه تعاون:پیش از این هم در سال ۱۳۹۷ شاهد تعهد بیش از اندازه شرکت های خودروسازی و چالش مردم برای تحویل گرفتن خودروهایش بودیم.

به پایگاه خبری توسعه تعاون،در شرایطی که دولت هرروز خودروسازان را به پیش فروش های جدید و تولید خودرو تشویق می کند و به تازدگی سامانه ای یکپارچه برای قرعه کشی خودرو در کشور از سوی دولت راه اندازی شده است؛ نگرانی ها نسبت به عدم توانایی شرکت های خودروساز به انجام تعدادتشان در زمان های مشخص شده و تحویل خودروهای پیش فروش شده بالا رفته است تا جایی که برخی از کارشناسان می گویند در واقع افراد خودروهای کاغذی می خرند که مشخص نیست چه زمانی تحویل داده می شود. در واقع درحالی شاهد افزایش تعهدات شرکت های خودروساز هستیم که از رشد تولید خبری نیست. مسئولان وزارت صمت قول تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو را در سال جاری را اعلام کرده اند اما آن چه تا کنون که شاهد هستیم کاهش تولید خودرو است. سیاستگذار خودرو با راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش در اردیبهشت‌ماه اقدام به عرضه بیش از۱۹۰ هزار دستگاه خودرو در ۳۳ مدل کرد؛ این در شرایطی است که قرار است مرحله دوم فروش نیز به‌زودی انجام شود. از سوی دیگر جدول زمانی نیز برای حذف قرعه‌کشی محصولات خودرویی در نظر گرفته شده است. این بارِ تعهدی برای خودروسازان در شرایطی است که تولید خودرو در دوماهه گذشته یعنی فروردین و اردیبهشت رشدی به خود ندیده است. در این زمینه برخی از کارشناسان سونامی سال ۹۸ را به سیاستگذار خودرو گوشزد می‌کنند و اینکه بارِ تعهدی که هر ماه بر دوش خودروسازان قرار داده می‌شود، به‌طور حتم به معوقات زیادی منجر خواهد شد. در این زمینه روز یکشنبه سخنگوی وزارت صمت از عرضه ۵ خودرو بدون برگزاری قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه از ۲۵ خردادماه خبر داد. و همچنین اعلام کرد خودروسازان در پایان شهریورماه باید ۵۰ مدل فروش خود را به صورت بدون قرعه‌کشی در سامانه یادشده عملیاتی کنند. روزگذشته نیز وی بر پایان قرعه‌کشی تا اوایل سال آینده تاکید کرد. آمارهای منتشرشده توسط سه خودروساز بزرگ کشور در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد فروردین‌ ماه روند تولید نزولی و در پایان اردیبهشت‌ماه نیز وضعیت تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته چندان تغییری به خود ندیده و به ‌نوعی از ثبات در تولید حکایت دارد. حرکت شرکت‌های خودروساز روی مدار تولید سال گذشته در شرایطی است که رشد تیراژ اولین گام برای عملیاتی کردن سیاست‌های دیکته‌شده وزارت صمت است.


پیش از این هم در سال 1397 شاهد تعهد بیش از اندازه شرکت های خودروسازی و چالش مردم برای تحویل گرفتن خودروهایش بودیم. اصرار دولت پیشین به پیش‌ فروش‌های گسترده در سال ۹۷ هم منجر به سونامی تعهدات معوق در سال ۹۸ شد، مساله‌ای که هنوز اثرات آن در خودروسازی کشور مشاهده می‌شود و خودروسازان بعد از گذشت سه سال هنوز نتوانسته ‌اند از تبعات این سیاست پرهزینه رها شوند. در‌حال‌حاضر سیاستگذار خودرویی نه‌تنها در بازه ۶ماهه مجوز افزایش قیمتی برای شرکت‌های خودروساز در نظر نگرفته که شاهد هستیم نه تسهیلاتی به خودروسازان تزریق می‌شود و نه صحبتی از جبران زیان تولید در میان است. حال در این شرایط خودروسازان چگونه می‌ توانند تیراژ تولید خود را افزایش دهند؟ آن هم در حالی که در ماه های گذشته بیشترین انتقادها را به تولید خودرو و کیفیت تولید در کشور شاهدیم.

آدرس کوتاه شده: