یکشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۰
۰۸:۵۹
۱۰۲
طبقه بندی:
بیمه
به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون، رییس پلیس راهور اعلام کرد: «روزانه ۴۵ تا ۶۰ نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته میشوند. از سال ۸۵ تا ۹۹ به طور میانگین سالیانه ۱۹هزار ۵۴۱ نفر جانشان را در تصادفات رانندگی از دست دادند.
در سال ۸۵ در قبال ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۱۹.۵ نفر در تصادفات رانندگی جان میباختند که این رقم در سال ۹۹ به ۴.۲ نفر کاهش داشته.» بنابر این گزارش، به طور میانگین ۳۰۷هزار نفر در تصادفها زخمی میشوند که از این میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد معلول یا قطع نخاع شده و دیگر قادر به حرکت نیستند.
رئیس پلیس راهور تصریح کرد: نمیدانیم چرا نقطههای تصادفخیز جادهها را اصلاح نمیکنند به گفته این مقام مسئول ۷۰ ذدرصد افرادی که در تصادفات فوت کردند مربوط به جادهها بوده بنابر این گزارش «۲۵۰ نفر از فوتیهای تصادفات ما در ۶ ماهه نخست امسال مربوط به خودروهایی است که قاچاق میکنند و بیشتر از راههای فرعی میروند یا در یک خودرو افراد زیادی از شهروندان افغانستانی قاچاق میشوند و با یک تصادف، گاهی بهاندازه یک مینیبوس کشته میدهند.»
در این رابطه امیر صفری رئیس سابق پژوهشکده بیمه در گفتگو با پول نیوز گفت: درباره صحنه سازی در تصادفات رانندگی برای دریافت خسارت از شرکتهای بیمه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: صحنهسازی برای دریافت خسارت از شرکتهای بیمه نوعی تقلب است که متاسفانه در صنعت بیمه رایج است. این کار با هدف سندسازی به منظور دریافت خسارت مالی از شرکت بیمه صورت میگیرد و گاهی به صورت انفرادی و گاهی به صورت سازماندهی شده و سیستماتیک و با هماهنگی چند طرف ذینفع صورت میگیرد.
وی افزود: صحنه سازی به شکل انفرادی معمولاً توسط یک نفر و به تنهایی و بدون هماهنگی با سایر ذی نفعها و بدون هرگونه تبانی صورت میگیرد؛ در حالی که در صحنه سازی به شکل سیستماتیک معمولاً حداقل یک نفر زیان دیده ساختگی، یک نفر پلیس و حتی گاهی افرادی از شرکت بیمه (شامل نماینده بیمه یا کارکنان شعب و حتی کارکنان ستادی شرکت بیمه) تبانی و شراکت نموده و به شکل منظم تر، حرفه ایتر و با تکرار بیشتر حضور دارند.
رئیس سابق پژوهشکده بیمه افزود: همانند سایر انواع تقلب در صنعت بیمه، آمار دقیقی از تصادفات ساختگی وجود ندارد به این دلیل که ماهیتِ این نوع تقلب، پنهان کاری و عدم شفافیت است.
صفری خاطر نشان کرد: کشف یا تعیین تصادفِ ساختگی به صورت میدانی اساساً بر عهده پلیس است، اما چنانچه پلیس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه، خود شریک و ذینفع تصادف ساختگی باشند، کشف تقلب بسیار دشوارتر و پیچیدهتر خواهد بود. در این صورت شرکت بیمه سختتر خواهد توانست ثابت کند که تصادف ساختگی بوده است.