توسعه تعاون– بررسی نمودارهای نرخ تورم خردادماه نشان میدهد که حمل و نقل، لوازم خانگی و پوشاک بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد را در بین کالاها و خدمات مصرفی کشور داشتند.
تهران – ایرنا – بررسی نمودارهای نرخ تورم خردادماه نشان میدهد که حمل و نقل، لوازم خانگی و پوشاک بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد را در بین کالاها و خدمات مصرفی کشور داشتند.
مرکز آمار در پایان هر ماه نرخ تورم آن ماه را اعلام میکند. بر این اساس، نرخ تورم بخش حمل و نقل در خردادماه در مقیاس سالیانه ۴۵.۱ درصد رشد داشته است این در حالی است که ضریب اهمیت حمل و نقل در بین خانوارهای کشور ۹.۴۱ بوده است.
مسکن که بالاترین ضریب اهمیت را در بین خانوارهای کشور دارد و ضریب اهیمت آن برابر ۳۵.۵ است نسبت به اردیبهشت ۱.۴ درصد و نسبت به خرداد سال گذشته ۲۱.۷ درصد رشد داشته است. نرخ تورم سالیانه مسکن در این دوره برابر ۲۲.۶ درصد است.
براساس اعلام این مرکز نرخ تورم خوراکیها ۲۶.۵ درصد است. ضریب اهمیت خوراکیها در میان خانوارهای کشور ۲۵.۵۵ را نشان میدهد. نرخ تورم اقلام نوشیدنی همچون چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و موارد دیگر نیز ۴۹ درصد بوده است.
افزایش قیمت لوازم خانگی یکی از سوژههای داغ اقلام مصرفی خانوارهای کشور در شبکههای خبری است و اعداد مختلفی برای افزایش بهای آن عنوان میشود. مرکز آمار در گزارش امروز (یکشنبه) خود نرخ تورم سالیانه لوازم خانگی را ۳۷ درصد اعلام کرد. بهای لوازم خانگی در خرداد امسال نسبت به سال گذشته ۲۶.۶ درصد و نسبت به اردیبهشت ماه ۳.۴ درصد افزایش یافته است.