به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون، دادههای گوگل نشان می دهد که بیشترین جست و جوی ایرانیان در ۱۲ ماه گذشته در بازارهای مسکن، سکه و طلا برای سرمایهگذاری بوده است.
در این میان از آنجایی که سپردهگذاری در بانک، سودی پایینتر از نرخ تورم دارد، بسیاری از ایرانیان به دنبال سرمایهگذاری در بازارهای دارایی هستند که ارزش آن همزمان با نرخ تورم رشد میکند.
اما سرمایهگذاری در هر یک از این بازارها نیاز به میزان مشخصی سرمایه دارد. به عنوان مثال، سرمایهگذاری در بازار مسکن نیازمند سرمایه بالایی است.
ولی در نقطه مقابل، سرمایهگذاری در بازارهایی مانند بورس و ارز، با هر میزان سرمایهای ممکن است.
سرمایهگذاری در بازارهایی مانند خودرو نیازمند سرمایه کمتری نسبت به مسکن میباشد؛ اما با این حال، سرمایه مورد نیاز برای فعالیت در آن همچنان بالا است.
تبدیل کالاهایی مانند خودرو و مسکن از کالاهای مصرفی به سرمایهای، یکی از معلولهای نرخ بالای تورم، نرخ بهره حقیقی منفی، و موانع بسیار بر سر راه تولید است.
به عنوان مثال، نظام مالیاتی در ایران به گونهای است که فعالیتهای کارآفرینانه را تنبیه و فعالیتهای سوداگرایانه را تشویق میکند؛ اما چطور میتوان علایق مردم به سرمایهگذاری در بازارهای مختلف را تشخیص داد.
بازار طلا در رتبه اول
دادههای گوگل نشان میدهد ایرانیان در بازه زمانی دی ماه سال ۱۴۰۱ الی دی ماه سال ۱۴۰۲، بیشترین جست و جو را در مورد بازار طلا داشتهاند.
دادههای مقایسهای گوگل، نتایج را بر اساس میزان محبوبیت، در بازهای بین ۰ تا ۱۰۰ نشان میدهد؛ هرچه عدد به ۱۰۰ نزدیکتر باشد، در مقایسه با سایرین از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
از سوی دیگر، هرچه امتیاز پایینتر باشد، محبوبیت آن عبارت در موتور جست و جوی گوگل پایینتر بوده است.
میانگین امتیاز کلیدواژه قیمت طلا در بازه زمانی مشخص شده، ۴۲ بوده است.
براساس گزارش اقتصاد آنلاین، جست و جوی کلیدواژه قیمت طلا در ماههای بهمن و اسفند سال ۱۴۰۱ و همچنین مهر و خرداد سال ۱۴۰۲، به صورت ناگهانی افزایش یافته است.
این مسأله نشان میدهد توجه جست و جو کنندگان ایرانی در تاریخهای ذکر شده، به طور ناگهانی به بازار طلا جذب شده است.
علاقه ایرانیان به بازار ارز
پس از بازار طلا، بیشترین جست و جوی ایرانیان در مورد بازار ارز بوده است. برای نشان دادن علاقه ایرانیان به بازار ارز، از کلیدواژه دلار استفاده شده است.
میانگین امتیاز کلیدواژه دلار در بازه زمانی ذکر شده، ۱۹ بوده است. همچنین جست و جوی کلیدواژه دلار در ماههای بهمن و اسفند سال ۱۴۰۱، و همچنین مهر و خرداد سال ۱۴۰۲، به صورت ناگهانی افزایش یافته است.
این مسأله نشان میدهد توجه جست و جو کنندگان ایرانی در تاریخهای ذکر شده، به طور ناگهانی به بازار دلار جذب شده است.
جست و جوی بالای مردم در مورد بازار طلا و ارز در بازه زمانی ذکر شده، میتواند نشان انتظارات تورمی بیشتر در این بازارها، نسبت به سایر بازارها باشد.