شنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۰
۱۱:۲۰
۱۱۱
طبقه بندی:
بانک
به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون، یکی از چالشهای پیشروی مشتریان بانکی در دریافت تسهیلات مساله تامین تضامین و وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی است. برخلاف کشورهای توسعهیافته که اعتبارسنجی مشتریان ملاک اصلی پرداخت تسهیلات است، در کشور ما محوریت با وثیقه و ضامنی است که مشتری به بانک ارائه میکند.
این امر سبب شده بسیاری از متقاضیان برای دریافت تسهیلات با مشکلات بسیاری مواجه شوند و به اصطلاح میتوان گفت حق به حقدار نرسیده و افرادی که وثیقه یا ضامن نداشتند از دریافت وام محروم شدهاند.
اهمیت این موضوع به اندازهای است که در ماههای گذشته مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است. وزیر اقتصاد در اولین دیدار خود با مدیران عامل بانکهای خصوصی و دولتی، جایگزین کردن شیوه اعتبارسنجی به جای دریافت وثیقه از متقاضیان تسهیلات را از وظایف بانکها دانست.
خاندوزی در آن جلسه گفت که با عملی شدن این شیوه، بخش عمدهای از جامعه میتوانند با توجه به اعتبار حتی اگر وثیقههای بالایی ندارند از تسهیلات بانکی بهرهمند شوند. وی تاکید کرد: عادلانه شدن دسترسی گروههای مختلف شغلی به تسهیلات بانکی از مهمترین و فراوانترین درخواستهای مردم است که باید مورد توجه مدیران بانکی قرار گیرد.
همچنین علی صالحآبادی، رییس بانک مرکزی نیز پیشتر از تسهیل دسترسی مردم به نظام بانکی کشور خبر داد و گفت: اعتبارسنجی و توجه به رتبه اعتباری مشتریان در اعطای تسهیلات خرد را جایگزین وثیقهمحوری کنونی در نظام بانکی کشور خواهیم کرد.
موضوع جایگزینی اعتبارسنجی و توجه به رتبه اعتباری مشتریان در اعطای تسهیلات خرد به جای وثیقهمحوری از این جهت اهمیت دارد که این اقدام شرایط دریافت تسهیلات را برای مشتریان خوشحساب نظام بانکی آسان میکند.
همچنین با توجه به اینکه تامین وثیقه و ضامن یکی از مواردی بوده که همواره مورد انتقاد مردم و مشتریان بانکها بوده، امکان دسترسی متقاضیان واقعی به تسهیلات وجود نداشته است. در صورتی که با اجرایی شدن اعتبارسنجی به جای وثیقه در دریافت تسهیلات افراد با اتکا به اعتبار و پرداخت در نظام بانکی میتوانند به تسهیلات مربوطه دسترسی داشته باشند.