پایگاه خبری توسعه تعاون
دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ۰۹:۱۲ ۸۰
طبقه بندی: تعاون
چچ
روستابازار" رافع مشکلات تولید و مصرف‌کنندگان

روستابازار" رافع مشکلات تولید و مصرف‌کنندگان

توسعه تعاون: تقویت اقتصاد روستایی، کاهش هزینه‌های خرید و حذف واسطه ها از جمله مزایای "روستابازار" است که به تاکید کارشناسان میزگرد ایرنا اصفهان این راهبرد و نیاز اساسی بخش کشاورزی باید در همه استانهای کشور محقق شود تا بر نگرانی‌های تولید و مصرف کننده بکاهد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون به نقل از فصل اقتصاد، روستاها کانون تولید هستند، که متناسب با نیازها و توانمندی اقتصادی می‌توان، به ایجاد سایر صنایع و خدمات مرتبط با اقتصاد روستا برای استفاده حداکثری از ظرفیت تولیدی و اشتغالزایی روستایی در آنها پرداخت، روستا موتور محرکه سایر صنایع و جریان اقتصادی است که می تواند علاوه بر توانمندکردن بخش خصوصی به تحول آفرینی در حوزه تولید و اشتغالزایی با استفاده از ظرفیت‌های موجود منجر شود.
راهکارهای توانمندکردن روستاها در تقویت تولید و ایجاد اشتغال تقویت مشاغل خانگی در حوزه‌های مختلف صنایع دستی، فرآوری محصولات کشاورزی و باغی، ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق روستایی، توجه به گردشگری و کشاورزی با همکاری نهادهای ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید است که باید مورد توجه قرار گیرد.
اشتغال روستایی با بهره گرفتن از ظرفیت های بومی و محلی روستاها یکی از راهکارهای دولت یازدهم و دوازدهم بوده تا بتوان روستاها را به ماهیت واقعی خود یعنی تولید بازگرداند در همین راستا پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری رشد داشته است.
برخی کاستی‌ها، نارسایی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه موجود رها شده موجب شده تا بسیاری از ساکنان آن نیز در فقر، تنگدستی و محرومیت به سر ببرند اما تقویت ظرفیت‌های تولیدی و کمک به فعالیت روستایی آن‌ها را به رفاه و درآمد بالا خواهد رساند.
راه‌اندازی و توسعه مراکز و کارگاه‌هایی که در قالب صنایع تبدیلی و تکمیلی قابل تعریف هستند می‌توان به رشد در تولیدات متنوع دست پیدا کرد و بدون تردید از منافع و مزایای چنین موفقیتی، کلیت اقتصاد کشور و تمامی آحاد جامعه (به صورت مستقیم و غیر مستقیم) منتفع خواهند شد.
واسطه ها عامل اختلاف فاحش قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا مغازه هاست که این اختلاف قیمت سبب ضرر و زیان کشاورزان و تولیدکنندگان و سودجویی برخی از دلالان را در پی دارد.
نظام توزیع عمده فروشی و خرده فروشی در اختیار تولیدکنندگان نیست و نبود توان مالی کشاورزان و نیاز مالی در فصل برداشت با توجه به هزینه های انجام گرفته در طول سال برای فرد کشاورز موجب می شود تا در فصل برداشت کشاورزان محصول را به اجبار به قیمتی که واسطه ارایه می دهد، به فروش برسانند.
با حذف واسطه‌ها و عرضه تولیدات و محصولات کشاورزی، باغی، دامپروری، صنایع دستی در روستاها به طور مستقیم به شهرها در قالب بازارهای محلی و خاص این بخش، هزینه های زیاد را حذف و رفاه را برای مصرف کنندگان افزایش می دهند.
تعاونی ها با توجه به اساسنامه بسیار قوی که دارند باید از جنبه قدرت وارد شده و از خرد جمعی بهره بگیرند و به حوزه های زنجیره ارزش وارد شوند که این نهادها نقش مهم و اصلی را در عرضه تولیدات محصولات کشاورزی اجرا خواهند کرد که استفاده از زیرساخت های خوب شبکه از مسیر اصلی تعاون منحرف شده و این خدمات نباید فقط در حوزه مبادلات و توزیع نهاده ها و سوخت باشد بلکه در حوزه خدمات فنی، واحدهای تولیدی و کشاورزان و در قالب زنجیره ارزش با توجه به قابلیت زیرساختی تعاونی ها، موجب افزایش بهره وری و در نهایت سود کشاورزان شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان "روستابازار نیاز ضروری بخش کشاورزی" را با حضور محسن حاج عابدی رئیس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان، مظفر نجفی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های روستایی استان اصفهان، علی رحمانی مدیرکل دفتر امور شوراها و روستاهای استانداری اصفهان و محبوبه توکلی نجف آبادی سرپرست واحد بازرگانی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان برگزار کرد.
کم توجهی به فرآیندهای پس از تولید
رئیس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: فرآیند بعد از تولید در حوزه کشاورزی و دامپروری به نسبت مراحل تولید کمتر مورد توجه بوده است.
محسن حاج عابدی در این میزگرد اقتصادی ایرنا با اشاره به نظام تولید در حوزه‌های مختلف که روند روبه رشد کمی و کیفی را داشته است، افزود: این میزان توجه در فرآیندهای پس از تولید و عرضه مورد برنامه ریزی قرار نگرفته و این غفلت به سودآوری، تجارت و منفعت تولیدکننده صدمه زده است.
وی فاصله بین تولید و مصرف را موجب افزایش هزینه ها بیان ‌کرد و اظهارداشت: تنها منتفع این خلاء واسطه ها هستند چراکه این افزایش هزینه به نفع بخش تولید نبوده و عموم مردم ملزم به پرداخت آن هستند و درصورت تدبیر و برنامه ریزی در این امر علاوه بر کاهش هزینه ها، به سود بخش تولید خواهد بود.
وی ادامه داد: بخش زیادی از مواد مصرفی کشور در روستاها تولید و در شهرها مصرف می شود، بنابراین ایجاد زمینه برای رقابت در بازارها و عرضه مستقیم از طریق تعامل بین بخشی و فعال‌سازی تشکل های اقتصادی مانند اتحادیه ها و شرکت تعاونی ها فراهم شود.
رئیس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان اضافه‌ کرد: تشکیل شبکه تعاملی و زنجیره‌ای در عرضه محصولات کشاورزی و دامی، زمینه کاهش واسطه‌ها و کنترل قیمت را فراهم کرده و منفعت آن به مردم و تولیدکنندگان خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در 128 فروشگاه زنجیره‌ای استان عرضه محصولات کشاورزی فعال شده است، خاطرنشان ‌کرد: برای اجرای طرح روستا بازار 34 پایگاه فعال و در چهار روستای استان اصفهان نیز بازارهای محلی تا پایان امسال راه اندازی و اجرایی می‌شود.
وی یادآور شد: در این بازارهای محلی یا غرفه های فروش، محصولات کشاورزی، دامی، طیور و عسل عرضه می‌شود و واسطه گری به صورت کامل حذف شده که قیمت تولید و عرضه تفاوت چندانی با هم ندارد.
وی از تشکیل کمیته فرعی تعیین قیمت میوه و تره بار خبر داد و گفت: بررسی های میدانی برای تصمیم گیری بهتر قیمت ها انجام شده تا اینکه فرصت ها کسب و زمینه حضور فعال اتحادیه ها و تعاون های روستایی فراهم شود.
به گفته حاج عابدی وجود مراکز و مکان هایی در شهرها برای ایجاد بازارچه های عرضه محصولات کشاورزی یک فرصت مناسب برای برای انجام این کار به جای غرفه های گران میدان میوه و تره بار است.
وی افزود: مدیریت شهری در شهرهای مختلف می تواند در این بخش همکاری کند تا عرضه کالا از تولید به مصرف فراهم شود.
وی با بیان اینکه تحقق کاهش واسطه‌گری به بسترسازی مناسب برای عرضه مستقیم نیازمند است، تصریح ‌کرد: در این حوزه تعامل بین بخشی نیاز بوده و باید از شبکه‌های تعاملی در تولید و عرضه حمایت شود، برخی از قوانین تسهیل گردد و نظارت بر بازار نیز جهت تنظیم قیمت ها مورد توجه قرار گیرد.
این مقام مسئول در حوزه روستایی با اشاره به اینکه رونق گردشگری در این حوزه مورد توجه است، اظهار داشت: گردشگری کشاورزی، زنبورداری، گلخانه ها و تولید روستایی برنامه‌ریزی شده و آمادگی همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد.
وی با اشاره به صحبت های کارشناس صنایع دستی در این میزگرد خبری گفت: در بازارچه‌های محلی امکان عرضه صنایع دستی وجود داشته و شرکت تعاونی های روستایی در این خصوص آمادگی تعامل با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دارد.
وی به هم افزایی بین تعاونی‌های روستایی، شرکت تعاونی دهیاری ها و دهیاران برای رونق تولید در روستا اشاره و اضافه ‌کرد: ذهنیت مردم روستا و مسئولان روستایی باید نسبت به این حوزه تقویت و تغییر رویکرد ایجاد شود.
حاج عابدی به ورود استارت آپ‌ها به تولیدات کشاورزی اشاره‌ و اضافه کرد: این دسته از اقدامات در حوزه تولید گیاهان دارویی و عرقیجات آغاز شده تا بتوانیم شاهد فرآوری در حوزه تولید باشیم و در زمان حاضر اتاق بازرگانی اصفهان در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی حوزه روستایی اعلام آمادگی کرده است.
به اعتقاد وی باید سیاست‌های کلان کشوری بر رونق زندگی روستایی برای افزایش تولید تقویت و رفتارهای غلطی چون تبدیل روستا به شهر و یا بی توجهی به این حوزه ها اصلاح شود.
حاج عابدی ادامه داد: خروج روستا از بخش تولید موجب از بین رفتن واقعیت و سبک زندگی روستاها می‌شود و دهیاران باید به این مسائل توجه بیشتری داشته باشند و واقعیت های زندگی در این بخش فراموش نشود.

آدرس کوتاه شده: