پایگاه خبری توسعه تعاون
یکشنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۴۲ ۷
طبقه بندی: بیمه
چچ
فناوری‎های نوین مدل کسب و کار شرکت‎های بیمه را تغییر خواهند داد

فناوری‎های نوین مدل کسب و کار شرکت‎های بیمه را تغییر خواهند داد

توسعه تعاون:روح الله حیدری،دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمه ‎گران در گفتگو با روابط عمومی این سندیکا به بررسی نقش فناوری اطلاعات در تغیرات آتی صنعت بیمه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون ، روح الله حیدری،دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمه‎گران با بیان اینکه در این عصر و زمان همه چیز به فناوری وابسته است، اظهار داشت: در سال‎های گذشته به کمک فناوری، صنعت بیمه از فرآیند های کاغذی رهایی یافت و به فرایندهایی مکانیزه دست پیدا کرد که رهاورد این موضوع افزایش سرعت، دقت، کاهش تخلفات، تقلبات و ایجاد گنجینه‎های داده است.
وی افزود: اما اگر منظور از تحول صنعت بیمه را در سال‎های جاری و پیش‎رو مد نظر قرار دهیم، باید بگویم نرخ تغییرات کاملا به صورت نمادی در حال وقوع بوده و فناوری قلب این تغییرات است. ظهور و بروز فناوری‎هایی نظیر هوش مصنوعی، گجت ها، خودران‎ها، پردازش‎های ابری، هوش تجاری و سایر موارد که همه بر اساس فناوری اطلاعات شکل گرفته اند صنعت بیمه را کاملا متحول خواهند کرد. در سال‎های گذشته صرفا فرآیند های کاغذی با تغییراتی ناچیز مکانیزه شده اند اما این فناوری های ساختارشکن نه تنها کل فرآیند ها را نشانه گرفته بلکه مدل کسب و کاری شرکت ها را نیز تغییر خواهند داد.
حیدری با بیان اینکه صنعت بیمه یک صنعت خدمت گزار است که با داده کار می‎کند، گفت: به همین دلیل با بکارگیری فناوری‎های بیان شده می‎توان به تحولاتی دست پیدا کرد که موجب خلق ارزش افزوده برای کل زنجیره کسب و کار شود.
دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمه‎گران اظهار کرد: تغییرات در زیرساخت‎ شرکت‎های بیمه‎گر با ایجاد ارتباطات مناسب و سیستم‎های مناسب نرم افزاری با شبکه فروش شروع شد که این روند موجب ایجاد تمرکز در نگهداری داده ها و تهیه سرویس های به روز و منظم برای مشتری شد. در حال حاضر نیز توسعه زیرساخت های ارتباطی و نرم افزاری در بازیگران مرتبط با صنعت بیمه نظیر بانک‎ها، ارگان‎ها و همچنین بیمه مرکزی نیز صورت گرفته و در حال انجام است که این فرآیندهم کمک شایانی به بهینه سازی زنجیره ارزش می‎کند.
چالش‎های حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه؛ کمبود نیروی انسانی و نبود تفکر سرمایه‎گذاری
وی با اشاره به چالش‎های موجود در این صنعت گفت: در این زمان دو چالش اصلی در این حوزه وجود دارد اولین و مهمترین چالش نوع نگرش بزرگان صنعت به مفهوم فناوری اطلاعات و کاربردهای آن است. در همین راستا سرمایه گذاری مناسبی در حوزه فناوری در شرکت ها صورت نمی‎گیرد. اغلب مدیران یک کسب و کار، انگیزه لازم جهت استفاده از فناوری و کاربردهای قابل توجه آن در کسب و کار خود ندارند، و یا بعضاٌ علاقه ای هم به ان مسئله ندارند. بنابراین تغییر در این نوع نگرش به توسعه نوآوری کمک خواهد کرد و اگر این رویکرد اصلاح نشود با برخی کسب و کارهای بیمه ای دچار چالش های جدی خواهند شد.
حیدری تصریح کرد: چالش دوم که در حال حاضر فضای کار را بسیار سخت کرده است، چالش کمبود نیروی انسانی در حوزه فناوری است که باید فکری جدی برای این مساله اندیشیده شود.
وی گفت: همانطور که قبلا گفته شد؛ صنعت بیمه یک صنعت خدمت گذار است؛ به همین دلیل داده های این صنعت در مراکزی غیر از شرکت‎های بیمه‎گر از جمله بیمه مرکزی، وزارت بهداشت نیز کاربرد داشته و نگهداری می‎شود. شرکت های بیمه و ارگان‎های مذکور هزینه های زیادی برای حفظ امنیت این داده ها انجام داده اند که قابل تقدیر است؛ تست های دوره ای امنیت، نظارت افتای ریاست جمهوری و بیمه مرکزی، استفاده از شرکت های مشاور امنیت و …. مواردی است که به شرکت ها در این مورد کمک می‎کند.
دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمه‎گران با اشاره به لزوم بهره‎گیری شرکت‎های بیمه از حوزه های جدید فناوری همچون؛ پردازش‎های ابری، کاربردهای تلفن های هوشمند و هوش مصنوعی عنوان کرد: استفاده از اپلیکیشن های تلفن های همراه، ارتباط بیمه گران با مشتریان خود را بهبود بخشیده و عملا شرکت بیمه را در جیب مشتریان جای داده است. هوش مصنوعی در چت بات ها پاسخگوی ۲۴ ساعته شده اند و پردازش های ابری به کاهش هزینه ها کمک کرده است. در آینده توسعه سایر فناوری ها با کمک شرکت های نو آور میتواند اوضاع را بهتر کند.
استفاده از فناوری‎های متنوع صرفا هزینه و زمان شرکت‎ها را هدر خواهد داد
وی اظهار کرد: شرکت‎های بیمه باید بر اساس استراتژی، فرهنگ سازمانی و مدل کسب کار خود، فناوری جدید مورد نیاز خود را انتخاب کرده و برای ریل‎گذاری مسیر شرکت حول این فناوری سرمایه‎گذاری کنند. استفاده از فناوری های متنوع صرفا هزینه و زمان را هدر خواهد داد.
حیدری تصریح کرد: جا انداختن مفاهیم این چنینی در شرکت ها به دلیل کمبود نگرشی که پیشتر بیان کردم کار ساده ای نبوده و نیاز به ایجاد بلوغ سازمانی دارد؛ لذا تمرکز بر یک فناوری و هم مسیر نمودن کل سازمان حول آن اهمیت دارد. بنابراین فرصت ها و تهدید ها باید دیده شده و پس از انتخاب فناوری مد نظر فرهنگ سازی و آموزش صورت گیرد.
وی تصریح کرد: افزایش سرعت در فر‎آیندها، نیاز به منابع انسانی کمتر و ایجاد فرصت‎های بهتر از جمله نتایج بکارگیری فناوری های نوین است. به عنوان نمونه با استفاده از هوش مصنوعی می‎توان به صورت مکانیزه از بسیاری از تقلبات و تخلفات دوری کرد و این یعنی هم بهره وری هم کاهش هزینه هم فرصت های شغلی بهتر.
حیدری با اشاره به فعالیت‎های انجام شده در سندیکای بیمه‎گران اظهار کرد: در سندیکا پروژهای مشاوره‎ای مناسبی در خصوص فناوری اطلاعات و معماری سیستم های مرتبط انجام شده و این فرآیند در حال انجام است. نظر نخبگان صنعت در حوزه های کسب و کاری و IT در کارگروه ها در دسترس بوده و راهگشای صنعت بیمه در استفاده از فناوری است. به عنوان نمونه میتوان به پروژه سویچ درمان اشاره کرد.
سیر تحول فناوری اطلاعات در سال‎های اخیر قانون پذیر نیست
وی اظهار کرد: نکته ای که میخواهم به آن اشاره کنم این است که فناوری اطلاعات و سیر تحول نمایی آن در سالهای اخیر قانون پذیر نیست. این نوآوری ها همیشه جلوتر از قانون بوده و ساختار شکن هستند. اما تعداد قوانین کسب و کار می‎تواند در مسیر توسعه فناوری، ایجاد اختلال کند. لذا شرکت ها به جای مقابله با قانون کمی آن را تعدیل می‎کنند تا فرهنگ آن ایجاد و ساختارها توسعه یابند. امید است که قانون گزاری ها چابک تر و در راستای توسعه خدمات مثبت فناوری صورت بپذیرد.
دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمه‎گران با بیان اینکه متاسفانه اگر با همین روال پیش برویم آینده خوبی برای فناوری اطلاعات در صنعت بیمه متصور نیستم، گفت: استفاده از روش‎های Agile در توسعه‎ کسب و کار و توسعه سیستم‎ها می‎تواند در مسیر استفاده صحیح از فناوری راهگشا باشد. توضیح اینکه باید از مفاهیم جدیدی نظیر تفکر طراحی (Design Thinking) که اخیرا در خارج از کشور در حال آموزش و بکارگیری است، استفاده شود. این مفاهیم نیاز ها و فناوری را به بهترین نحو با هم هماهنگ کرده و در نهایت محصولی نوآور، با فناوری بالا و کاربردی ایجاد می‎شود.
حیدری گفت: واقعیت این است که شالوده صنعت بیمه در واقع با ریسک و مدیریت آن انگیخته شده است. در حال حاضر زبان‎های نسل چهارم نظیر؛ پایتون و پایگاه داده‎های NOSQL و مسایل BigData به مدیریت ریسک در شرکت‎ها کمک شایانی کرده است. اعلام نرخ بر اساس داده‎های پیشین، ارزیابی خسارت بر اساس داده، تشخیص موارد پر ریسک شامل خطرها، بیمه‎گزارها و … با استفاده از تحلیل داده در شرکت ها در حال حاضر امکان پذیر است.
امکان پیش‎بینی رفتار مشتریان فراهم شده است
دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمه‎گران گفت: با استفاده از مفاهیم هوش تجاری (BI) پیش بینی رفتار مشتریان قابل انجام است. اما در دنیای کنونی ارزیابی رفتار خودمان به عنوان خدمت‎دهنده مهم‎تر از رفتار مشتری است. فناوری باعث شده تا رویارویی چهره به چهره مشتریان با شرکت‎های بیمه کمتر شود ولی می‎تواند کمک کند تا سایر ارتبطات سریع‎تر، دقیق‎تر، قابل تحلیل‎تر و کارآمدتر صورت بپذیرد.
وی اظهار کرد: به همین دلیل دریافت بازخورد از مشتریان و سنجش تجربه مشتری (Customer Experience) برای شرکت‎های بیمه بسیار حائز اهمیت است. بهتر است تا مشتریان نسل Z رفتاری که از ما انتظار دارند را به ما بگویند تا اینگونه ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.
حیدری انتخاب فناوری مناسب و سپس تدوین استراتژی حول آن و فرهنگ سازی را جز فعالیت‎های مهم و ابتدایی در مواجهه با فناوری‎های نوین برشمرد و افزود: لازم به ذکر است که مساله امنیت داده و اطلاعات در همه حال باید مد نظر باشد.
آدرس کوتاه شده: