به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون، افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد دقیقا از اوایل زمستان امسال آغاز شد و کمامان روزبهروز به اعداد و ارقام پیشنهادی فروشندهها اضافه میشود.
بهگزارش فرارو؛ تیبا صندقداری که از خط تولید سایپا کنار رفته و مثلا جزو اقتصادیترین گزینههاست، حولوحوش ۴۰۰ میلیون تومان به خریداران پیشنهادی میشود و نسبت به اولین روز دیماه امسال جهش قیمت ۷۰ میلیونی داشته است. آنطرف تارا اتوماتیک تیپ V۴ که جزو دستپختهای جدید خودروسازان است، بهطور متوسط یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون آگهی میشود و بهعنوان گرانترین سواری داخلی موجود در بازار رشد قیمت ۱۸۵ میلیونی را نسبت به ۴۵ روز قبل بهچشم میبیند. باوجود تکذیب اخبار و شایعاتی که آرامش ماههای گذشته بازار را به هم ریخته، شیب بیرحمانه افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه دارد و آرایش ترسناکی برای خریداران بهوجود آورده است.
ارزانترین خودرو ایرانی؛ ۴۰۰ میلیون
تیبا صندوقدار که جزو ارزانترین سواریهای داخلی در بازار است، بهطور متوسط ۴۰۰ میلیون در سایتهای آنلاین آگهی میشود. این عددی که روبروی قیمت تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱ در سایتهای تخصصی خودرو بهچشم میخورد، اما اگر اوایل دیماه در بازار آزاد سراغ تیبا صندوقدار را میگرفتید، نهایتا با ارقامی نزدیک ۳۳۰ میلیون تومان روبرو میشدید.
قیمت تیبا صندوقدار در بازار آزاد بهاین ترتیب ظرف ۴۵ روز حدود ۷۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد و حالا برای خرید ارزانترین سواری داخلی باید قریب ۴۰۰ میلیون ناقابل کنار گذاشت.
تغییرات قیمت خودرو در عرض شش هفته
انواع خودروهای داخلی
|
ابتدای دی
|
نیمه بهمن
|
میزان افزایش قیمت
|
تیبا صندوقدار
|
330 میلیون
|
400 میلیون
|
70 میلیون
|
تیبا هاچبک
|
340 میلیون
|
395 میلیون
|
55 میلیون
|
کوییک دندهای تیپ R
|
355 میلیون
|
390 میلیون
|
35 میلیون
|
ساینا دندهای تیپ S
|
355 میلیون
|
390 میلیون
|
35 میلیون
|
شاهین اتوماتیک
|
750 میلیون
|
845 میلیون
|
90 میلیون
|
دنا پلاس اتوماتیک
|
805 میلیون
|
965 میلیون
|
160 میلیون
|
پژو 207 اتوماتیک سقفشیشهای
|
820 میلیون
|
985 میلیون
|
165 میلیون
|
تارا اتوماتیک تیپ V4
|
915 میلیون
|
یک میلیارد و 100 میلیون
|
185 میلیون
|
تیبا ۲ یا همان تیبا هاچبک که در اولین روزهای دیماه حدود ۳۴۰ میلیون تومان ارزش داشت، حالا بهشکل متوسط ۳۹۵ میلیون قیمتگذاری میشود و اعداد و ارقام پیشنهادی فروشندههای کوییک و ساینا کمتر از این حرفها نیست.
قیمت کوییک دندهای ساده که مثل تیبا در دسته اقتصادیترین محصولات داخلی قرار میگیرد و از خط تولید کنار رفته، در این مدت با رشد ۳۵ میلیونی از مرز ۳۴۵ به حولوحوش ۳۸۰ میلیون تومان رسیده است. کوییک R دندهای را شش هفته قبل میتوانستیم ۳۵۵ میلیون بخریم، اما الان متوسط قیمت کوییک R دندهای در بازار آزاد به ۳۹۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کرده است.
ساینا S دندهای که بهجای ساینا دندهای ساده به خط تولید سایپا اضافه شده است، الان ۳۹۰ میلیون تومان یعنی ۳۵ میلیون بیشتر از هفته اول دی قیمت خورده و تقریبا به همین میزان روی قیمت نسخهها و تیپهای مختلف ارزانترین سواریهای داخلی اضافه شده است.
گرانترین خودرو داخلی؛ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون
تارا اتوماتیک تیپ V۴ که جدیدترین سواری عرضهشده توسط خودروسازان به بازار آزاد است، توسط فروشندهها به شکل متوسط یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون به خریداران پیشنهاد میشود؛ ۱۸۵ میلیون بیشتر از اولین روز دیماه امسال.
قیمت تارا اتوماتیک تیپ V۴ بهاین ترتیب ظرف شش هفته معادل ۲۰ درصد ارتقا پیدا کرده و حالا آن را بهگرانترین سواری داخلی تبدیل میکند.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقفشیشهای که گرانقیمتترین عضو از این خانواده نسبتا پرجمعیت است، پشتسر تارا اتوماتیک تیپ V۴ گرانترین سواری داخلی بهحساب میآید. این یکی الان معادل ۹۸۵ میلیون تومان یعنی ۱۶۵ میلیون بیشتر از ابتدای دیماه قیمت میخورد.
دنا پلاس اتوماتیک یکی دیگر از سواریهای گرانقیمت داخلی است. اوایل زمستان امسال اگر به قصد خرید دنا پلاس اتوماتیک راهی بازار میشدید، نهایتا با ارقامی نزدیک ۸۰۵ میلیون تومان ملاقات میکردید. قیمت دنا پلاس اتوماتیک، اما الان بهشکل متوسط به ۹۶۵ میلیون تومان ارتقا پیدا کرده که بهمعنی رشد ۱۶۰ میلیونی در عرض شش هفته است.
شاهین اتوماتیک مثل تارا اتوماتیک تیپ V۴ بهتازگی وارد بازار شده است. این یکی اواسط آبان امسال توسط سایپا پا به بازار گذاشت و آن موقع بیشتر از ۷۶۰ میلیون خریدار نداشت.
قیمت شاهین اتوماتیک اوایل دیماه با کاهش ۱۰ میلیونی در بازار آزاد به مرز ۷۵۰ میلیون تنزل پیدا کرد، اما الان فروشندههای شاهین اتوماتیک در پلتفرمهای آنلاین رقمی معادل ۸۴۵ میلیون برای آن درنظر میگیرند. قیمت شاهین اتومات در بازار آزاد بهاین ترتیب ظرف ۴۵ روز حدود ۹۵ میلیون تومان بالا آمده است.