توسعه تعاون: مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی: امروز بیش از 73 درصد جمعیت ایران تحت پوشش بیمههای اجتماعی هستند.
به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون ، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در نشست خبری بهمناسبت آغاز هفته تأمیناجتماعی (۱۹ تا ۲۵ تیر) ضمن ارائه گزارشی مختصر از عملکرد و نظام مسائل حوزه تأمیناجتماعی؛ افق پیشروی این سازمان را کاملاً روشن توصیف و نسبت به تحول در نظام تأمیناجتماعی و رفع مشکلات و حل چالشهای مربوط به حوزههای مختلف بیمهای، درمانی و اقتصادی ابراز امیدواری کرد. آقای میرهاشم موسوی با اشاره به اینکه در دوره مدیریتی جدید، بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمهشده جدید به سازمان تأمیناجتماعی اضافه شده و طبق برآوردهای انجام شده، ماهانه بیش از هزار میلیارد تومان آورده مالی پایدار برای سازمان تأمیناجتماعی ایجاد شده است، افزود: پوشش بیمهای جمعیت فاقد بیمه اجتماعی علاوه بر اینکه مطابق قانون اساسی از تکالیف سازمان تأمیناجتماعی است به مثابه پنجرهای جمعیتی، فرصتی مغتنم برای مدیریت پایدار منابع در سازمان است. وی گفت: اگر حکمرانی تأمیناجتماعی بر اساس اسناد بالادستی و اصول ۳، ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی و در قالب نظام چندلایه تأمیناجتماعی برای حفظ و صیانت از توانمندی بیمهشدگان در بخش کسب و کار تلاش میکند، برای این است که احساس آسایش و امنیت به نسلهای آتی منتقل شود و خدماتی که امروز ارائه میشود؛ برای آیندگان نیز به بهترین نحو ارائه شود. آقای موسوی با اشاره به اینکه یکی از اسناد بالادستی مورد توجه در سازمان تأمیناجتماعی سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه رفاه و تأمیناجتماعی است، افزود: این سند ارزشمند، مسیر غلبه بر چالشها در حوزه تأمیناجتماعی را به خوبی نشان میدهد؛ چراکه این سیاستها هم چالشهای حوزه تأمیناجتماعی را بهدقت شناسایی کرده و هم راهحلهای غلبه بر آنها را مشخص کرده است و از این حیث کار سیاستگذاری، تصمیمگیری و اقدام و عمل را برای متولیان این حوزهها آسان کرده است. وی گفت: اگرچه بخشی از این سیاستها پیش از این در دیگر اسناد نیز مطرح شده بود، اما سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در واقع بسته کاملی است از هر آنچه که در مسیر توسعه و تحول تأمیناجتماعی لازم و مورد نیاز است. مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به اینکه بلافاصله پس از استقرار مدیریت جدید این سازمان در سال ۱۴۰۰، تمرکز روی نظام مسائل این حوزه صورت گرفت، افزود: یکی از مشکلات اساسی سازمان، ناپایداری منابع و در کنار آن استقراض بیرویه از نظام بانکی برای اجرای تعهدات در سنوات گذشته بود؛ بهنحویکه از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان استقراض از نظام بانکی اتفاق افتاده بود. وی گفت: در طول دوره فعالیت سازمان تأمیناجتماعی، تغییراتی در حوزه جمعیتی و در بحث امید به زندگی اتفاق افتاده بود که مدیران حوزههای مرتبط با فعالیت سازمان و برخی مدیران سازمان در گذشته به هر دلیل بهجای استفاده بهینه از فرصتهای موجود، برای تأمین مالی تعهدات تصمیماتی اتخاذ کرده بودند که بعضاً چالشهایی برای صندوق بهوجود آورده است که یکی از آن چالشها، بازنشستگیهای پیش از موعد است که امروز سهم آن در کل موارد بازنشستگی به بیش از ۵۰ درصد کل بازنشستگیها رسیده است. آقای موسوی با اشاره به اینکه اجرا نشدن اصلاحات سنجهای (پارامتریک) و سایر اصلاحات موردنیاز، متناسب با سیر تحولات اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر چالشهایی بود که در همان سال اول استقرار مدیریت جدید در سازمان شناسایی شد، افزود: در مقطع آغاز به کار مدیریت جدید؛ در بخش اقتصادی نیز سازمان تأمیناجتماعی با چالشهایی روبهرو بود که از جمله آنها میتوان به پایینبودن نرخ بازدهی داراییها اشاره کرد. وی گفت: برخی مداخلات غیرحرفهای و عموماً سیاسی در «شستا» نیز از دیگر چالشهای حوزه اقتصادی بود که با عنایت خداوند در دوره جدید و با رویکرد فسادستیزی دولت مردمی سیزدهم، بر آن غلبه کردیم. در بخش درمان نیز بالابودن هزینههای درمان چالشی جدی بود که از همان ابتدا در صدد تدبیر آن برآمدیم. مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با تأکید بر اینکه با استمرار مدیریت فعلی، رویکردهای اصلاحی و تحولی نیز استمرار خواهد یافت، به ۸ راهبرد تدوین شده در ابتدای این دوره اشاره کرد و افزود: از ابتدای قبول مسئولیت در این سازمان، گروه مدیریتی جدید ۸ کلان راهبرد را برای عبور از چالشها و اصلاح کژکارکردیهای موجود در سازمان تأمیناجتماعی تدوین کرد که تا امروز براساس همین ۸ راهبرد، اقدامات بسیار مهمی در حوزههای مختلف انجام گرفته است و تا وقتی همین مجموعه مدیریتی روی کار باشد براساس همین ۸ راهبرد اقدام و عمل صورت خواهد گرفت. آقای موسوی با نام بردن از «توسعه پوشش بیمهای» بهعنوان یکی از راهبردهای اساسی مورد توجه در سازمان تأمیناجتماعی گفت: این راهبرد علاوه بر اینکه در راستای اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر توسعه بیمه اجتماعی برای آحاد مردم است، برای بهبود ناترازی منابع نیز بسیار مفید و مؤثر میباشد و از این جهات بود که بهعنوان یکی از راهبردهای اساسی سازمان تأمیناجتماعی مورد توجه قرار گرفت که بر مبنای این راهبرد و به همت همکارانم در حوزه بیمهای سازمان تأمیناجتماعی اتفاقات خوبی در این دوره در زمینه گسترش پوشش بیمه به اقشار خارج از چتر بیمهای رقم خورد. وی افزود: در دوره مدیریتی جدید بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمهشده جدید به سازمان تأمیناجتماعی اضافه شده که طبق برآوردهای انجام شده، ماهانه بیش از هزار میلیارد تومان آورده مالی پایدار برای سازمان تأمیناجتماعی ایجاد کرده است و این برای مجموعهای که مشکل ناترازی و ناپایداری منابع دارد، دستاورد بسیار بزرگی است. آقای موسوی گفت: طبق برآوردهای انجامشده، بین ۵ تا ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور، کسانی هستند که هنوز بیمه اجتماعی ندارند و میتوانند تحت پوشش سازمان تأمیناجتماعی قرار بگیرند. پوشش بیمهای این جمعیت علاوه بر اینکه مطابق قانون اساسی از تکالیف سازمان تأمیناجتماعی است به مثابه پنجرهای جمعیتی، فرصتی مغتنم برای مدیریت پایدار منابع در سازمان است. وی با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حداکثر ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور تحت پوشش بیمههای اجتماعی بودند؛ اما امروز بیش از ۷۳ درصد جمعیت هشتاد و چند میلیونی ایران تحت پوشش بیمههای اجتماعی هستند، افزود: در سالهای پس از انقلاب، دستاوردهای بسیار بزرگی در حوزه بیمههای اجتماعی و سلامت رقم خورده است. امروز در بسیاری از کشورها چنین گستره پوششی وجود ندارد و ما بهنحوی در این زمینه پیشتاز هستیم. آقای موسوی گفت: در مجمع اخیر اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی با تجربه کشوری آشنا شدیم که با جمعیت ۸ میلیون نفر، تنها توانسته بود ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت خود را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهد و بالاترین خدمتی که ارائه میکرد این بود که مبلغی را بهعنوان پاداش سنوات خدمتی در پایان خدمت افراد به آنها ارائه بدهد. درحالیکه سازمان تأمیناجتماعی در ایران ۱۸ خدمت کلان به بیمهشدگان ارائه میکند که هر کدام از این کلان خدمات، زیرمجموعههای متعدد دارند.