توسعه تعاون:درحالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید پروسه واردات خودرو در حال اجراست، به نظر میرسد به دلیل عدم احیای برجام و تردید بانک مرکزی بابت تامین ارز موردنیاز، واردات عملا به کما رفته است.
به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون،در این اوضاع و احوال، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ضمن نارضایتی از آییننامه واردات خودرو از بازنگری در آن خبر دادهاند.
با در کنار هم قرار دادن این دو اتفاق (مردد شدن دوباره بانک مرکزی و احتمال بازنگری در آییننامه) به نظر میرسد ورود خودرو به کشور مطابق با آنچه در آییننامه اعلامی آمده، منتفی است (حداقل فعلا). اوایل شهریور امسال بود که هیات دولت آییننامه واردات خودرو را تایید کرد تا پس از حدودا شش ماه انتظار، برنامه وزارت صمت برای ازسرگیری ورود خودرو به کشور پس از چهار سال ممنوعیت، مشخص شود. شهروندان و فعالان عرصه واردات انتظار داشتند حالا که دولت رأی به ازسرگیری ورود خودرو به کشور پس از ممنوعیت چهارساله داده، آییننامهای رقابتزا با کمترین محدودیت تدوین شود تا به تنظیم بازار کمک کند. بااینحال وزارت صمت آییننامهای پر از محدودیت و آغشته به سیاستهای دستوری را تدوین کرد تا همه را (از شهروندان گرفته تا فعالان عرصه واردات و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی) بابت تنظیم بازار و ایجاد رقابت ناامید کند. هرچند صدای اعتراضها در این مدت به گوش وزارت صمت رسیده و خیلیها معتقدند با آییننامه فعلی اهداف ازسرگیری واردات خودرو محقق نخواهد شد، با این حال این وزارتخانه زیر بار انتقادها نمیرود و حرفی از اصلاحات نمیزند. وزارت صمت همچنین در آخرین موضعگیری خود اعلام کرده پروسه واردات خودرو در جریان است و امکان دارد در اواخر پاییز نخستین محموله خودروهای خارجی وارد کشور شود. این در حالی است که وزارت صمت و البته بانک مرکزی بابت ازسرگیری واردات خودرو به کشور حساب ویژهای روی احیای برجام و لغو تحریم (در راستای تامین ارز موردنیاز واردات) باز کرده بودند. چند هفته پیش ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام نزدیک شده بودند و اتفاقا در همان مقطع بود که آییننامه واردات خودرو در هیات دولت تایید و توسط وزارت صمت رونمایی شد. همزمانی این دو اتفاق این موضوع را به ذهن افکار عمومی متبادر کرد که تایید آییننامه واردات خودرو به دلیل محتمل بودن توافق بر سر احیای برجام بوده است. تا پیش از آن هرچند رئیسجمهور دستور آزادسازی واردات خودرو را داده و وزارت صمت نیز به دنبال تدوین آییننامه رفته بود، با این حال مخالفت بانک مرکزی با اختصاص ارز، مانعی بزرگ بر سر ورود خودرو به کشور محسوب میشد. این در حالی بود که پس از جدی شدن توافق ایران و آمریکا در اوایل شهریور، بانک مرکزی نیز نظر موافق خود را اعلام کرد؛ زیرا با احیای برجام، درآمد ارزی کشور افزاش مییافت و نگرانی چندانی بابت تامین ارز وجود نداشت. شرایط اما آنطور که وزارت صمت و بانک مرکزی انتظار داشتند پیش نرفت، چه آنکه ایران و آمریکا باز هم بر سر احیای برجام به توافق نرسیدند و لغو تحریم منتفی شد. در نتیجه، تردید درباره تامین ارز واردات خودرو بار دیگر به جان بانک مرکزی افتاد، مسالهای که گفته میشود واردات خودرو را به کما برده است. به اعتقاد برخی کارشناسان و فعالان عرصه واردات، اگر این تردید برطرف نشود (به عبارتی برجام احیا نشده و تحریمها پابرجا بماند) بعید به نظر میرسد ورود خودرو به کشور از سر گرفته شود؛ اگر هم این اتفاق رخ بدهد، احتمالا بازار با وارداتی ضعیف مواجه خواهد بود که کمکی به تنظیم بازار و ایجاد رقابت نخواهد کرد. در این اوضاعواحوال از مجلس شورای اسلامی نیز خبر میرسد برخی نمایندگان به دنبال بازنگری آییننامه واردات خودرو هستند. این دسته از نمایندگان معتقدند آییننامه ابلاغی با اهدافی که مجلسیها در مصوبه ساماندهی واردات به دنبال آن بودند، توفیر دارد. در این مورد، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایسنا عنوان کرده مجلس به دنبال تنظیم بازار و ایجاد رقابت با تصویب قانون واردات خودرو بود، اما با آییننامه نوشتهشده نه به نیاز بازار پاسخ داده خواهد شد و نه اهداف قانونگذار محقق میشود.