پایگاه خبری توسعه تعاون
یکشنبه, ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۵۶ ۱۱۸
طبقه بندی: یادداشت
چچ
تحول به سمت بانکداری دیجیتال اجتناب ناپذیر است

تحول به سمت بانکداری دیجیتال اجتناب ناپذیر است

توسعه تعاون:در عصری که ما زندگی می‌کنیم سرعت تحولات به ویژه تحول در سطح تکنولوژی بی سابقه است و به طور قطع انسان هیچ گاه در گذشته چنین تجربه ای نداشته است، چالشی که با خود از یک طرف تسهیلات و از طرف دیگر مشکلاتی را به همراه آورده است و با ورود به عصر دیجیتال شدت گرفته و به ناچار برای بقا و ماندن در چرخه رقابت باید درک شود.

توجه به ماهیت "تحول" ، اتفاقی درون زا است که به انعطاف پذیری و توان تطبیق و بالندگی ارتباط دارد و در کل پدیده ای فرهنگی است که از طریق زور، اجبار و ارعاب و ابلاغ آیین‫نامه و بخشنامه و دستورالعمل اتفاق نمی‫افتد. تحول در سطح سازمان به باور و اعتقاد مدیران و مشارکت فعال کارکنان بستگی دارد؛ پدیده ای تدریجی، مستمر و دائمی که به عنوان مهم ترین ابزار در پذیرش آن می توان به تحقیقات، آموزش، برنامه ریزی، مدیریت و پیگیری مستمر در مرحله اجرا اشاره نمود. تحول را باید از ذهن و اندیشه خود آغاز کرد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
بدیهی است در مسیر دشوار تحول، عوامل بازدارنده متعددی وجود دارد، از جمله: ترس از کاهش اعتبار و از دست رفتن جایگاه ،ترس از آشکار شدن اشتبا‫هات گذشته و از دست رفتن کنترل و انتقال قدرت به دیگران، ترس و احساس ناامنی از آنچه رخ خواهد داد که در نتیجه شاهد نگرانی از آینده مبهم و ایستادگی در برابر هر نوع دگرگونی و تمایل به سکون در سطح سازمان خواهیم بود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
سکون به مفهوم مرگ سازمان و آنچه موجب دوام و بقاء آن می‌شود توان درک تحولات و نیازهای روز جامعه مخاطب ،انعطاف‌پذیری و تطابق با شرایط است. نهاد بانک نیز به عنوان موتور محرکه اقتصاد در کشور ما از این قاعده کلی خارج نیست. اقتصاد ما بانک محور است و تحول پذیری بانک‌ها موجب تحول و پویایی بازار پول می‌شود به نحوی که با ارائه ابزارهای متنوع موجب رضایت بیش از پیش مشتریان و کارآمدتر شدن خود خواهند شد.
افزایش حق انتخاب مشتریان و شفاف شدن بازار پول از اهداف اولیه تحول ساختاری در بانک‌ها است و در مراحل بعدی شکوفایی اقتصادی را برای کشور در پی خواهد داشت؛ امری که از منظر مدیریت و کارکنان بانک توسعه تعاون به عنوان سازمانی پویا هیچگاه پنهان نبوده است و به عنوان تنها بانک تخصصی بخش مردمی تعاونی کشور همواره سعی بر آن داشته که خود را با ارتقائ سطح علمی کارکنان از طرق مختلف از جمله آموزش و آموزش های ضمن خدمت، به کارگیری نیروی انسانی کارآمد، به خدمت گیری تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری کیفی... مهیای پذیرش هر نوع تحول لازم نگه دارد. پیش آهنگی در ورود به دنیای بانکداری الکترونیک و امروز بانکداری دیجیتال مبین همین مدعی است. هرچند، تبدیل سیستم بانکی فعلی به سیستم بانکی جدید همیشه با موانع و مشکلاتی نیز همراه می‌باشد.
عمده ترین چالش بر سر راه تحولات ساختاری در بانک‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای مورد نیاز است، به نحوی که بانک‌ها و مشتریان از این تغییر و تحولات دچار آسیب نشوند. فراموش نمی کنیم که، هدف از تحول ارائه خدمات کیفی متناسب با نیازهای متغییر جامعه هدف است.
همیشه بررسی های دقیق کارشناسی در تمامی وجوه متصور هر نوع تحول در سازمان، امری الزامی بوده و هست و در مورد بانک پاسخ به ابهاماتی در خصوص اجرایی شدن فرایند تحول، مثل وضعیت تعهدات ارزی و ریالی بابت خدمات اعتبارات اسنادی گشایش شده، ضمانت نامه های صادره، اوراق مشارکت، گواهی سپرده، سهام عدالت... از ضروریات این بررسی ها محسوب می‌شود.
در مقطع کنونی، شاهد پدیده سرعت بیش از هر زمانی در گذشته هستیم و صنعت بانکداری نیز از این امر مستثنی نیست. ابزارهای بانکی به سرعت درحال گسترش و دگرگونی می باشد و بانکداری الکترونیکی جهان تازه ای را در برابر ما قرار داده است؛ حرکت در این جهان تازه مستلزم دسترسی به اطلاعات گسترده و تکنیک‌هائی است که به نحوی الزام‌آور است و نظام بانکداری ما را در جهت انطباق و هماهنگی با بانکداری جهانی سوق می‌دهد. صنعت بانکداری در سطح بین المللی مشمول تغییر و تحول و مدرنیزاسیون قرار گرفته و پدیده بانکداری الکترونیکی و امروزه بانکداری دیجیتال، انقلابی را در این عرصه به لحاظ خلق ابزارهای جدید و سرعت در سرویس دهی و برداشتن مرزهای فیزیکی بین بانک و مشتری پدید آورده، امری که وجود واحدهای پژوهشی و تحقیقاتی در بانک‌ها را الزام‌آور ساخته است. بدیهی است یکی از آثار مثبت و با ارزش وجود واحد پژوهش در بانک‌ها روان سازی عملیات بانکی و افزایش تنوع ابزارهای مورد استفاده و کاهش تخلفات یا بهتر است گفته شود پیشگیری از اشتباهات فنی احتمالی است. از این رو، بانک توسعه تعاون به عنوان بانکی پیشرو در مسیر تحول نگاه ویژه‌ای به ابزارهای نوین تامین مالی دارد.
مطابق برنامه، تحول دیجیتال از مهمترین محورهای تحول بانک توسعه تعاون است چنان که طی همین روزها، محصولات جدیدی در حوزه بانکداری دیجیتال به سرویس های بانک اضافه شد و علاوه بر پرداخت تسهیلات و سپرده پذیری آنلاین و برخی خدمات دیگر، چک دیجیتال نیز در مسیر اجرا قرار گرفت. از این منظر بانکداری دیجیتال به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای بهبود کیفی و کمی عملیات بانکی مورد توجه ویژه سازمان قرار گرفته است.
طی ماه‌های اخیر با همکاری و تعامل کاملی که از سوی واحدهای فناوری بانک با امور اعتباری برای ورود عقود اسلامی مرتبط جهت فراهم سازی زمینه و برنامه ریزی برای پرداخت غیر حضوری تسهیلات صورت گرفته است، در حال حاضر پرداخت تسهیلات بر اساس قراردادهای لازم الاجرا در سامانه امکان پذیر گردیده و به تدریج، کلیه تسهیلات مبتنی بر عقود اسلامی از طریق سامانه مذکور قابل انجام می‌شود و به این ترتیب، مطابق برنامه های پیش بینی شده بخش مهمی از تسهیلات خرد شعب مبتنی بر سامانه و به صورت غیر حضوری پرداخت می گردد.
از دیگر اقدامات در حوزه بانکداری دیجیتال می توان به افتتاح حساب غیر حضوری اشاره نمود که با تکیه بر احراز هویت، تطبیق اطلاعات ثبت احوال و تشخیص کاربر مبتنی بر جدیدترین تکنولوژی روز از طریق سامانه امکان پذیر شده است که همراه با درخواست تسهیلات به صورت برخط، دو خدمت مهم این سامانه محسوب می شود؛ ضمن آن که، امکان اخذ تضامین و سفته الکترونیک به صورت غیر حضوری نیز از طریق سامانه مذکور فراهم می گردد.
بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی کردن کامل تمامی فعالیت‌‌ها، برنامه‌‌ها و کارکردهای آن است. بانکداری دیجیتال، نه تنها مربوط به دیجیتالی نمودن خدمات و محصولات است، یعنی مواردی که مشتریان مشاهده می‌‌کنند، بلکه همچنین مربوط به خودکارسازی فرآیندهای عملیات و مرتبط نمودن این دو با میان‌‌افزار است.
بانکداری دیجیتال، بسیار فراتر از یک پلتفرم بانکداری آنلاین یا موبایلی است. بانکداری دیجیتال، شامل یک تحول کامل به یک محیط دیجیتال برای مشتریان و کارکنان است. این محیط دیجیتال، متکی به کلان ‌‌داده، تجزیه و تحلیل و پذیرش تمام فناوری‌‌های جدید به منظور بهبود تجربه مشتری است. تنها در صورتی یک بانک، دیجیتال تلقی خواهد شد که تمام کارکردهایی که دارد، از توسعه محصول گرفته تا خدمات پس از فروش را دیجیتالی کرده باشد.
مزیت بانکداری دیجیتال در مرحله اول، کاهش هزینه‌‌ها است. در محیط به شدت رقابتی امروز، بانک‌‌ها، برای کاهش هزینه‌‌های خود به منظور حفظ رقابت، تحت فشار هستند و اگر به بانکداری دیجیتال تغییر رویه داده نشود، به ناچار باید به خریداری نرم‌‌افزارها و سخت‌‌افزارهای ناکارآمد و گران‌‌قیمت قدیمی ادامه داد. واضح است که بانک‌‌های قدیمی شرایط رقابت با بانک های دیجیتال را ندارند چرا که، دارای درکی همه‌‌جانبه درباره مشتریان خود نیستند. بانک‌‌های سنتی، برای جمع‌‌آوری اطلاعات مشتری به دلیل آن که فاقد سیستم‌‌های هوشمند می باشند از دقت و سرعت کمتری در فرایند ارائه خدمت برخوردارند.از طرفی، تقاضا برای خدمات شخصی‌‌سازی‌‌شده نیز افزایش یافته است و اینکه مشتریان امروز از بانک خود انتظارات به مراتب بیشتری دارند. بانکداری دیجیتال به این صنعت در زمینه بهبود تجربه‌‌ مشتری در حوزه کار و تجارت و کاهش هزینه‌‌ها کمک می‌کند. ضمن آن که از انعطاف بیشتری در تطبیق با قوانین‌ جدید نیز برخوردار می باشد.
با توجه به پیچیدگی فرایند تحول به سمت بانکداری دیجیتال، کیفیت سرمایه انسانی از ارکان تحول تلقی می گردد و نقش آموزش های ضمن خدمت حائز اهمیت است. تحول و تغییر کسب و کار در بانک توسعه تعاون بر سه محور نظام ها و استانداردهای مدیریت کیفیت، برنامه ریزی و تعیین نقشه راه بانکداری دیجیتال قرار دارد. ضمن آن که در حوزه تقویت کادر اعتباری ستاد، مدیریت شعب استان ها و شعب پرداخت و اصلاح ساختار سازمانی در تامین مالی، تامین نیروی انسانی واجد صلاحیت در مشاغل تامین مالی، تدوین سازوکار به کارگیری افراد درمشاغل تامین مالی و ارتقاء جایگاه مشاغل تامین مالی و آموزش کارکنان این حوزه، اولویت وجود دارد. هم اکنون، بانک توسعه تعاون در مسیر تحول به سمت بانکداری دیجیتال گام بر می دارد و با فراهم آوردن پیش نیازهای لازم آن، با راه اندازی سایت به آدرس ttbank.ir/ttplus در ارائه خدمات بانکی دیجیتال پیشگام می‌باشد.

نویسنده: محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون
اجازه انتشار: قید نشده
نوع: تالیف
آدرس کوتاه شده: