طراحی محصول برای تعاونیها
توسعه تعاون:خانم شاهد بهروز فعالیت خود را از سال 1385 و در صندوق تعاون شعبه استقلال شیراز شروع میکند.از سال 1389 به شعبه جم بانک توسعه تعاون با سمت کارمند و معاون شعبه ادامه میدهد.توانمندیهای وی موجب میشود که از ابتدای مرداد 1399 بهعنوان رئیس شعبه جم به خدمترسانی به مشتریان بپردازد.
از بهروز درباره وضعیت شاخصهای شعبه در زمان تحویل و پایان سال گذشته میپرسم که میگوید:منابع شعبه جم در سال 1399 346 میلیارد ریال بود که در پایان سال گذشته به 1785 میلیارد ریال رسید.مصارف شعبه در پایان سال 1401 بالغبر 1600 میلیارد ریال بوده است.
از رئیس شعبه جم درباره تنوع و جنس مشتریان شعبه میپرسم که بهروز میگوید:حدود سه هزار مشتری با تنوع بالا وجود دارند.اما بیشتر مشتریان شعبه را مشتریان حقیقی و پیمانکاران کوچک تشکیل میدهند.مشتریان بسیار بزرگ با منابع بالا را خودمان جذب نکردهایم.این شرکتها و مجموعهها در شهرستان جم بهواسطه وجود صنایع نفت و گاز وجود دارند اما باید بتوان خدمات و محصولات مورد درخواست آنها را ارائه داد که بعضا از توان بانک خارج است.
از بهروز درباره روش بازاریابی و شیوه جذب مشتری شعبه جم میپرسم که اعلام میکند:بیشترین تمرکز من و همکارانم در شعبه بر اصل مشتری مداری و تکریم مشتری است.ارائه خدمت با احترام به مشتری موجب شده است که مشتریان وفادار بانک که با تمام فرازوفرود همچنان از بانک توسعه تعاون خدمت بگیرند افزایش داشته است.
باوجوداینکه رقبای بزرگ باسابقهای در شهرستان جم وجود دارد اما بهواسطه ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان ،آنها ترجیح میدهند که با بانک توسعه تعاون ادامه همکاری دهند.
از سوی دیگر با حضور در بازار و سطح شهرستان بهصورت رودررو نیز اقدام به بازاریابی و جذب مشتری میکنیم.
از وی درباره دلایل انتخاب شعبه جم بهعنوان شعبه برتر میپرسم که میگوید:در تمامی شاخصها توانستهایم بالاتر از تکالیف تعیینشده عملکرد داشته باشیم.
در استان بوشهر،بانک توسعه تعاون دارای 12 شعبه است که شعبه جم در اکثر شاخصها رتبه یک تا سه را دارد.
از بهروز میپرسم با توجه به اینکه راهبرد بانک برافزایش تعامل با تعاونیها و تعاون گران قرارگرفته است،شعبه جم چه تعاملی با تعاونیها دارد؟وی پاسخ میدهد:شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان جم،شرکت تعاونی توسعه عمران پدری و شرکت تعاونی ساختمانی اورنگ بهعنوان مهمترین شرکتهای تعاونی شهرستان جزو مشتریان بانک توسعه تعاون هستند.اما به نظر میرسد برای افزایش ارتباطات و توسعه روابط نیاز است که بستههای خدماتی و محصول برای تعاونیها طراحی و ارائه شود.بانک نیاز دارد که محصول خاص فراتر از ارائه تسهیلات با نرخ ترجیحی برای شرکتهای تعاونی طراحی کند.
رئیس شعبه جم ادامه میدهد:روند انعقاد تفاهمنامهها بسیار کند است.متاسفانه تنها ابزارمان در فضای بهشدت رقابتی کنونی ،تکریم مشتری است.بوروکراسی اداری برای شرکتها بسیار آزاردهنده است.شرکتهای با گردش مالی بالا ترجیح میدهند با بانکی همکاری و تعامل داشته باشند که خدمات را در سریعترین زمان دریافت کنند.
وی در پایان پیشنهاد میدهد،بهواسطه حضور شرکتهای بزرگ نفت و گاز در شهرستان جم نیاز است که سقف ضمانتنامه شهرستان بسیار بالا رود.بارها این تقاضا از سوی مدیریت شعب استان انجامشده و نیاز است که برای حضور موثر در بازار پررقابت سقف ضمانتنامه را بالاتر ببریم.
حرکت پرشتاب به سمت بانکداری دیجیتال
محمدرضا علی بیگی از قدیمیهای بانک توسعه تعاون و صندوق تعاون است.وی در سال 1380 به استخدام صندوق تعاون درمیآید و فعالیت خود را بهعنوان معاون شعبه ملایر آغاز میکند.از سال 1389 تا 1395 به مرکز استان همدان میرود و بهعنوان کارشناس اعتباری مدیریت شعب فعالیت میکند.
از سال 1395 تا 1397 بهعنوان معاون شعبه مرکزی همدان به خدمترسانی مشغول میشود.از 1397 تا 99 به مدیریت شعب استان بازگشته و بهعنوان کارشناس نظارت فعالیت میکند.
علی بیگی از شهریور 1399 بهعنوان رئیس شعبه مرکزی همدان منصوب و در حال خدمترسانی به مشتریان بانک توسعه تعاون است.
از علی بیگی درباره شاخصهای شعبه در زمان تحویل و وضعیت فعلی میپرسم که میگوید:منابع شعبه در سال 99 بالغبر دو هزار میلیارد ریال بود که این رقم در پایان سال گذشته به 3200 میلیارد ریال رسید.
مصارف نیز سه هزار میلیارد ریال بود که تا پایان سال 1401 حدود 3600 میلیارد ریال را ثبت کرد.
ان پی ال شعبه نیز 7/1 درصد بود که در پایان سال گذشته به 5/3 درصد رسید.
از رئیس شعبه مرکزی همدان درباره تنوع مشتریان میپرسم که میگوید:بیشتر مشتریان شعبه اشخاص حقیقی میباشند اما شرکتهای بزرگ و مهم استان همدان نیز جزو مشتریان بانک توسعه تعاون هستند.شرکتهایی همچون پایا بسپار آریا،سحر،شرکت سهامی عام قند هگمتانه،شرکت ساختمانی فراوک و ... جزو مشتریان حقوقی شعبه مرکزی همدان هستند.
از وی درباره شیوه بازاریابی شعبه میپرسم که علی بیگی میگوید:مهمترین اصل در جذب مشتری را تکریم و احترام قرار دادهایم.احترام باعث میشود که مشتری،مشتری بیاورد.
از وی درباره دلایل برتر شدن میپرسم که میگوید:شعبه ازلحاظ سوددهی واجد کسب رتبه برتر شد.من و همکارانم توانستیم 154 میلیارد ریال سود برای شعبه شناسایی کنیم.شعبه مرکزی همدان درجهیک الف است و در سطح کشور رتبه 25 و در همدرجهها رتبه دهم را دارد.
علی بیگی در ادامه درباره تنوع مشتریان نیز میگوید:حدود 50 هزار مشتری داریم که یکسوم آنها کاربر الکترونیک هستند.ضریب نفوذ در مشتریان نیز حدود 40 درصد است.
از علی بیگی درباره تعامل با تعاون گران و شرکتهای تعاونی استان میپرسم که بیان میکند:70 درصد مشتریان شعبه تعاونی هستند.
از رئیس شعبه مرکزی همدان درباره جایگاه بانک در مقایسه با سایر بانکها در سطح استان میپرسم که میگوید:با توجه به اینکه هزینهها بهشدت افزایشیافته است باید با سرعت هرچهتمامتر به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کنیم.
بانکهای پاسارگاد،قرضالحسنه مهر ایران و رسالت بخش عمدهای از خدماتشان را بر بستر دیجیتال ارائه میدهند ،نیاز است که ما نیز در این مسیر پرقدرت ظاهر شویم.
وی توصیه میکند:برای بالا بردن هماهنگی بین نیروهای ستاد و صف ،همکاران در ابتدای فعالیت مدتی را در شعبه خدمترسانی کنند تا درک درستی از فعالیتهای و اقدامات همکاران داشته باشند.
*ماهنامه توسعه تعاون شماره 153