پایگاه خبری توسعه تعاون
دوشنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۲ ۱۰:۴۳ ۳۰
طبقه بندی: مقالات و گفتگو
چچ
رکورد زنی در جذب منابع ارزان‌قیمت

رکورد زنی در جذب منابع ارزان‌قیمت

توسعه تعاون:امین دهقانی دشتابی سال 1391 وارد بانک شده و در بدو خدمت به‌عنوان بانکدار به شعبه خاش می‌رود. تا سال 1395 در خاش می‌ماند و به مدت یک سال به‌عنوان رئیس باجه کنارک به این شهر نقل‌مکان می‌کند.

از سال 96 تا 99 چند پست متفاوت را در شعبه شهید شوشتری زاهدان و چابهار تجربه می‌کند تا اینکه از خرداد 1399 به‌عنوان رئیس شعبه چابهار منصوب و به خدمت می‌پردازد.
از دهقانی درباره وضعیت شعبه درزمان تحویل و وضعیت فعلی می‌پرسم که می‌گوید: شعبه چابهار در زمان تحویل درجه‌دو بود که درجه‌یک «ب» ارتقا یافته است. از دهقانی درباره برخی شاخص‌های عملیاتی در زمان تحویل و در دوره فعلی می‌پرسم که موجب شده است به‌عنوان شعبه برتر معرفی‌شده است اعلام می‌کند: منابع شعبه در زمان تحویل 330 میلیارد ریال بود که این رقم در پایان سال گذشته به 1362 میلیارد ریال رسید. مصارف شعبه نیز به 1700 میلیارد ریال رسیده است.
وی به NPL شعبه در زمان تحویل شعبه که عدد هشداردهنده‌ای بوده اشاره می‌کند و می‌گوید: زمانی که شعبه را تحویل گرفتم تسهیلات غیر جاری (NPL) به عدد 14 رسیده بود که با برنامه‌ریزی و تلاش همکاران به عدد یک رسیده است.
رئیس شعبه چابهار ادامه می‌دهد: ما توانسته‌ایم در همه شاخص‌ها عملکرد بالای 100 درصد را ثبت کنیم و به همین دلیل به‌عنوان شعبه برتر انتخاب‌شده‌ایم.
دهقانی در تشریح این شاخص‌ها می‌گوید: درصد تحقق عملکرد شعبه چابهار در مقایسه با سال 1400 در سرفصل اعتبارات اسنادی 1300 درصد، ضمانت‌نامه تمدیدی 235 درصد، ضمانت‌نامه جدید 236 درصد، درآمد مشاع 161 درصد، وصول مطالبات غیر جاری 110 درصد، وصول مطالبات 127 درصد، رشد منابع ارزان‌قیمت 372 درصد، رشد منابع کل 209 درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی تصریح می‌کند:74 درصد منابع شعبه ارزان‌قیمت است. وی در تشریح این نسبت می‌گوید: ارائه خدمات در حوزه‌های اعتبارات اسنادی و ضمانت‌نامه یکی از محل‌های ورود منابع ارزان‌قیمت به شعبه است. از سوی دیگر با توجه به باورهای اهالی منطقه منابع ارزان‌قیمت از این ناحیه نیز وارد شعبه شده است.
از دهقانی درباره روش بازاریابی شعبه چابهار می‌پرسم که می‌گوید: هر فردی که وارد شعبه می‌شود با هر آورده‌ای که باشد برای ما ارزشمند است و فرقی برای ندارد که منابع کمی وارد بانک کرده یا یک شرکت بزرگ است.
از وی درباره مشتریان و تنوع آن‌ها می‌پرسم که می‌گوید: شرکت آریا پروفیل، شرکت سیما چابهار و آرمان پروتئین از مشتریان حقوقی شعبه چابهار هشتند.
از این طریق توانسته‌ایم عاملان فروش ماهی به شرکت‌های تولیدکننده ماهی تن را شناسایی و به‌عنوان مشتریان جدید جذب کنیم.
نحوه تعامل با مشتریان موجب شده است که برخی از مشتریان از فاصله‌های بسیار دور خدمات بانکی را از شعبه چابهار دریافت کند. حتی زمانی که باجه کنارک به شعبه تبدیل شد و منابع خود را از شعبه چابهار بیرون برد نیز ما توانستیم با همکاری یکدیگر به موفقیت‌های فعلی دست‌یابیم.
از دهقانی درباره جایگاه شعبه می‌پرسم که بیان می‌کند: در استان سیستان و بلوچستان بانک توسعه تعاون دارای 11 شعبه است که دو شعبه آن درجه‌یک هستند اما ما در تمام شاخص‌ها از شعبه مرکزی زاهدان نیز بالاتر هستیم.
از رئیس شعبه چابهار درباره رتبه این شعبه در سطح کشور می‌پرسم که می‌گوید: در میان شعب هم‌درجه دارای رتبه 9 هستیم و در سطح کشور نیز رتبه بیست ونهم راداریم.
یک عهدی هم باهم بسته‌ایم که همه باهم فعالیت‌های شعبه را پیش ببریم به‌عنوان‌مثال اگر روزی یکی از همکارانم نبود همه تلاش می‌کنیم تا جای خالی او حس نشود. هر فرد در شعبه توان انجام هر کاری را دارد تا درخواست و کار مشتری لنگ نماند.
دهقانی دشتابی در پایان می‌گوید: استان سیستان و بلوچستان ازنظر تجهیزات و سخت‌افزار مشکلات بسیاری دارد. سیستم‌های موجود در شعب قدیمی و بسیار کند هستند. برای ارائه خدمات باکیفیت و حضور در رقابت با سایر بانک‌ها نیاز به زیرساخت و سیستم‌های به‌روز دارد.


شاگرد اول در جذب منابع

بابک صادق زاده، رئیس شعبه شهید امینی ارومیه قبل از ورود به بانک حدود یک دهه تجربه بانکی در بانک مهر ایران به‌عنوان معاون استان تهران را بر عهده داشته است. مهرماه سال 1387 تصمیم می‌گیرد به صندوق تعاون بیاید و ادامه کارش را در بخش تعاون پیگیری کند. هم‌زمان با تأسیس شعبه اشتهارد صندوق تعاون به‌عنوان مسئول شعبه به آنجا می‌رود و به مدت سه سال و در دوره بانک نیز به خدمت ادامه می‌دهد.
هم‌زمان با ایجاد استان البرز و تشکیل مدیریت شعب این استان به‌عنوان معاون شعبه مرکزی منصوب می‌شود و در دوره‌ای به‌عنوان رئیس دایره صندوق در این شعبه فعالیت می‌کند.
اوایل سال 1391 با تأسیس شعبه محمد شهر کرج به‌عنوان مسئول شعبه خدمت به مشتریان را ادامه می‌دهد. سال 1392 به زادگاهش ارومیه برمی‌گردد و در دوره جدید فعالیت به‌عنوان معاون ارزی- ریالی شعبه مرکزی ارومیه در استان آذربایجان غربی منصوب می‌شود. تا پیش از سال 1399 که به‌عنوان رئیس شعبه شهید امینی ارومیه منصوب شود پست‌های متنوعی را تجربه می‌کند ریاست شعبه مدرس ارومیه، رئیس دایره خدمات نوین بانکی شعبه مرکزی ارومیه و معاون شعبه نقده مهم‌ترین مرکزی بوده که به خدمت می‌پردازد.
از وی درباره وضعیت شعبه شهید امینی ارومیه در زمان تحویل می‌پرسم که می‌گوید: شعبه شهید امینی در سال 1399 درجه سه بود که در مدت کوتاهی با همکاری همکارانم و اعتماد و حمایتی که آقای درستی، مدیر شعب استان از بنده کردند توانستیم رتبه شعبه را به درجه‌دو ارتقا دهیم.
وی ادامه دهد: در سال 1400 در زمینه اعتبار اسنادی برتر شدیم و زمزمه‌هایی مبنی بر ارتقای شعبه به «یک الف» وجود دارد.
در پایان سال گذشته با 800 درصد رشد رتبه اول را در زمینه جذب منابع کسب کردیم. موضوعی که از دید معاونت امور استان‌ها و شعب پنهان نماند و موجب شده به‌عنوان شعبه برتر انتخاب و معرفی شویم. منابع شعبه شهید امینی یک سوم منابع استان را تشکیل می‌دهد. منابع شعبه در حال حاضر 410 میلیارد ریال است. درصد تحقق منابع ارزان قیمت 344 درصد، تسهیلات اعطایی 136 درصد، برنامه وصولی تسهیلات اعطایی در 6 ماه اول 1401 بیش از 800 درصد، وصول مطالبات غیر جاری 299 درصد، ضمانت نامه تمدیدی 721 درصد و صدور اعتبار اسنادی 343 درصد است.
از وی درباره شیوه بازاریابی شعبه می‌پرسم که می‌گوید: با مشتریان صمیمانه و صادقانه رفتار می‌کنیم و هر موردی را که تعهد بدهیم در سریع‌ترین زمان انجام می‌دهیم.
امسال در بازاریابی به دنبال آن هستیم که مشتریان بزرگ را جذب شعبه کنیم و در این مسیر اقدامات مقدماتی انجام‌شده است.
از وی درباره تعامل با شرکت‌های تعاونی می‌پرسم که صادق زاده می‌گوید: مذاکرات ابتدایی با «شرکت تعاونی مرزنشینان دالامپر» با 14 هزار عضو انجام‌شده تا تعامل مالی دولت با این شرکت تعاونی از کانال شعبه شهید امینی صورت گیرد.
از صادق زاده درباره جایگاه شعبه شهید امینی می‌پرسم که می‌گوید: ما با شعبه مرکزی هم‌درجه هستیم اما رتبه اول استان راداریم. در میان شعب هم‌درجه نیز رتبه هفت‌کشوری راداریم.
رئیس شعبه شهید امینی ارومیه در پایان اعلام می‌کند: خوشبختانه آقای شیخ حسینی از بدنه بانک بوده و با چالش‌ها و مشکلات بانک آشناست. بر اساس وعده مدیرعامل محترم مبنی بر عمل و رفتار بر مبنای عدالت انتظار می‌رود در ارزیابی و به‌کارگیری نیروها در استان‌ها نیز عدالت رعایت شود

نویسنده: اداره کل روابط عمومی بانک توسعه تعاون
اجازه انتشار: قید نشده
نوع: تالیف
آدرس کوتاه شده: