پایگاه خبری توسعه تعاون
سه شنبه, ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۲۳ ۱۸۶
طبقه بندی: یادداشت
چچ
تقویت تعاون؛ توسعه تولید ارزان و با کیفیت

تقویت تعاون؛ توسعه تولید ارزان و با کیفیت

توسعه تعاون:تعاون در اقتصاد ایران از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، هرچند به‌دلیل کاستی‌ها و سستی‌هایی که در عملکرد برخی از مسئولان در این حوزه دیده شده، متاسفانه بخش تعاون در اقتصاد ایران به جایگاه اصلی خود دست نیافته و مردم در این بخش و از طریق فعالیت و عضویت در این بخش نتوانسته اند اهداف اقتصادی را محقق و نیازهای خود را در این حوزه پاسخ دهند.

به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون،آنچه در بخش تعاون برای اقتصاد بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه مورد غفلت مسئولان و دست اندرکاران امر قرار گرفته موضوع یکسان بودن عرضه و تقاضا با ظرفیت و استفاده از ابزار بخش تعاون است و در کنار این موضوع مقوله مهم افزایش قدرت خرید مردم یک موضوع بسیار مهم به شمار می رود که بتواند کارکردهای تعاون در اقتصاد را عینی و قابل لمس کند.

به بیان بهتر یکی از مهمترین کارکردهای بخش خصوصی و تعاونی که تعاریفی جدای از بخش دولتی دارند در اقتصاد کشور ناظر بر این موضوع است که قیمت در این بخش‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین شود، برای تحقق این موضوع در ابتدای امر لازم است کفه ترازوی عرضه قوی شود در ضمن این موضوع کفه ترازوی تقاضا نیز باید تقویت گردد، چرا که این دو کفه لازم وملزوم یکدیگر به شمار می روند، بنابراین در اقتصاد نمی‌توانیم یکی را رشد دهیم و از رشد بخش دیگر چشم پوشی کنیم.

آنچه در این موضوع حائز اهمیت است در کنار اینکه در بخش تعاون باید تولید به شدت حمایت شود تا به رشد مورد نظر دست بیابد، اما افزایش قدرت خرید مردم برای ایجاد تقاضای قوی برای خرید محصولات بخش تعاونی نیز بسیار حائز اهمیت است.

در صورت عدم توانمند بودن مردم و عدم قدرت خرید مردم برای خرید محصولات ارائه شده در بخش تعاونی، قطعا تعاونی ها نیز به کنار رانده می شوند و میل به تولید و عرضه کالا به بازار در بین تولید کنندگان بخش تعاونی رو به افول می‌گذارد. قطعا تقویت قدرت خرید مردم و افزایش ارزش پول ملی موضوع بسیار مهمی است چرا که به توسعه تولید دربخش تعاونی کمک می کند.

با وجود اینکه در قالب ماده 1 قانون تعاون بر این موضوع تاکید شده که بخش تعاونی باید در حوزه ایجاد کسب و کار و اشتغال موثر باشد به طوری که بتواند 25 درصد اشتغال کل کشور را ایجاد کند، اما دستیابی به این اولویت بسیار مهم در بخش تعاونی منوط به تقویت قدرت خرید مردم برای خرید کالاهای عرضه شده در بخش تعاونی است، ضمن اینکه فضای اقتصاد باید به ثبات لازم برسد تا مردم به جای هدایت سرمایه‌های خود به بازارهای سوداگری، بازار تولید در بخش تعاون را برای سرمایه گذاری های خود انتخاب کنند تا در حین این موضوع علاوه بر جلوگیری از رشد نقدینگی سرگردان در جامعه، نقدینگی‌های موجود به سمت بازار و تولید کالاهایی برود که در بخش تعاون نیازمند سرمایه گذاری است. بی شک تقویت اقتصاد و تقویت تعاون به تولیدی ارزان و با کیفیت و دسترسی هرچه راحت‌تر و بهتر مردم به محصولات مورد نیازشان ختم می شود.

نویسنده: علی اکبر لبافی کارشناس اقتصاد مقاومتی
اجازه انتشار: قید نشده
نوع: تالیف
آدرس کوتاه شده: