شنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
۰۸:۵۳
۱۶۷
طبقه بندی:
مقالات و گفتگو
چچ
تجربه موفق تعاونیها در نبرد با کوید-2019
توسعه تعاون:همهگیری کووید-19 سیستمهای بهداشتی را تحت فشار زیاد و فراتر از تحمل قرار داده است.تعاونیهای بهداشتی در سرتاسر جهان برای رفع برخی از این فشارها و حمایت از ارائهدهندگان خدمات بهداشتی و درمانی بخش دولتی تلاشهای زیادی کردهاند و به نتایج قابل توجهی دست یافته اند.
در اسپانیا، تعاونی پزشکی Fundación Espriu خدمات بهداشتی را به بیش از دو میلیون نفر ارائه میدهد. به محض افزایش موارد کووید-19 در مارس تا آوریل 2020، Fundación Espriu ظرفیتهای خود را در اختیار مقامات بهداشتی قرار داد تا به نیازهای مردم پاسخ دهد و از سقوط خدمات بهداشت عمومی جلوگیری کند. این تعاونی با افزایش ظرفیت در بیمارستانهای خود به سرعت بسیج شد و در برخی موارد مجبور شد تعداد تختهای موجود برای بیماران بحرانی را سه برابر کند. همچنین منابع و متخصصان بیشتری را فراهم آورد و کارمندان سابق بازنشسته را به صورت داوطلبانه بازگرداند.
این تعاونی اسپانیایی همچنین یک مرکز اطلاعات تلفنی با کارکنان متخصصان بهداشت راهاندازی کرد که برای کل مردم رایگان است، این تعاونی همچنین دریافت پرداختهای اعضای آسیبدیده از بحران را به تعویق انداخت و به پزشکانی که مجبور به تعطیلی مطب خود بودند کمک مالی ارائه کرد. خانوادههای متخصصان بهداشتی که مجبور بودند در بیمارستان بستری شوند یا جان خود را بر اثر کووید-19 از دست دادند نیز از طریق صندوق همبستگی حمایت شدند. در طول سال 2020، مراکز پزشکی Fundación Espriu بیش از 13 میلیون مشاوره پزشکی انجام دادند و فشار بر بخش دولتی را کاهش دادند.
در کامرون، متخصصان پزشکی از Santé Assurée ، یکی از اعضای انجمن تعاونیهای بهداشتی، داوطلب شدند تا غربالگریهای بهداشتی را در ورودی شهر انجام دهند تا از آلودگی بیشتر جلوگیری کنند. دو تن از اعضای انجمن، Sodimess و Sante Assurée، یک کمپین آگاهیبخشی را برای کمک به مردم در ایمن ماندن در طول همهگیری راهاندازی کردند و ماسکها و مواد ضدعفونیکننده را بین پناهندگان در کمپ Minawao توزیع کردند.
در کلمبیا، بخش بهداشت تعاونی COOMEVA بیش از 66 هزار بیمار با تشخیص مثبت کووید-19 را درمان کرد و 244 هزار مشاوره پیگیری انجام داد. حدود 333 هزار آزمایش انجام شد و به بیش از 300 هزار تماس مرتبط با بیماران مبتلا به کووید پاسخ داده شد. این تعاونی همچنین بیش از یک میلیون مشاوره تلفنی ارائه کرد. حدود 6898 بیمار نیز در بیمارستان های COOMEVA تحت درمان قرار گرفتند که 1600 نفر از آنها باید در مراقبت های ویژه تحت درمان قرار می گرفتند. این بیماری همه گیر همچنین COOMEVA را تشویق کرد تا استراتژی بلندمدت خود را برای تأکید بیشتر بر ارائه پزشکی از راه دور و فناوری جدید برای ارائه خدمات بهداشتی مورد بازبینی قرار دهد.
تعاونی های اجتماعی در ایتالیا نیز جزو اولین کسانی بودند که به کووید-19 پاسخ دادند. تعاونی گالیور عملیات و رویههای ایمنی خود را بازسازی کرد که منجر به صفر مورد ابتلا به کووید-19 در خانه سالمندان خود در مودنا شد. گالیور همچنین برخی از فضاهای باز و فضاهای مشترک خود را بازطراحی کرد تا از آلودگی جلوگیری کند، و در آموزش ارائهدهندگان مراقبت سرمایه گذاری کرد تا مطمئن شود که کارگرانش ایمن میمانند. از 10 خانه مراقبتی که توسط گالیور اداره میشود، 50 درصد آنها عاری از کووید-19 باقی ماندهاند.
السیا بلینو، مسئول ارتباطات و بازاریابی گالیور، میگوید که دو اصل پایهگذاری این تعاونی، فعالیتهای آن را هدایت میکند: مراقبت از مردم و مسئولیتپذیری. یکی دیگر از عناصر مهم رویکرد گالیور، سازماندهی جلسات داوطلبانه برای دریافت بازخورد از همه کسانی بود که در اداره تعاونی مشارکت داشتند، از پرستاران و مربیان گرفته تا اعضای منتخب.
در هند، انجمن زنان خوداشتغال (SEWA) بر توانمندسازی تعاونی های عضو خود برای ادامه فعالیت تمرکز کرده است. مطالعه ای که توسط SEWA در نوامبر انجام شد نشان داد که میانگین درآمد ماهانه خانوار اعضای آن در طول دوره همه گیری 65 درصد کاهش یافته است. اقدامات قرنطینه همچنین بر دسترسی کارگران غیررسمی به خدمات اجتماعی مانند مراقبت های بهداشتی، مراقبت از کودکان و بیمه تأثیر گذاشت. برای حمایت از اعضای خود، دو تعاونی SEWA (آبودانا، یک تعاونی صنایع دستی، و Lok Swasthya Mandali (LSM)، یک تعاونی بهداشتی) به تولید ماسک و ضدعفونیکنندههای دست ارزان قیمت روی آوردند.
(LSM)که اعضای آن اکثراً کارکنان بهداشت جامعه هستند، سه داروخانه ارزان قیمت را در شهر احمدآباد اداره می کند و آموزش بهداشت و سایر خدمات بهداشتی اولیه را به کارگران زن غیررسمی ارائه می دهد. اعضای آن همچنین به عنوان نمایندگان بیمه عمل میکنند و زنان و خانوادههایشان را به VimoSEWA مرتبط میکنند، که خدمات و محصولات میکروبیمه را ارائه میکند و محصولات آیورودا ارزان قیمت تولید شده توسط LSM را به فروش میرساند.
یکی دیگر از فعالیتهای آنها برگزاری جلساتی برای انتشار اطلاعات در مورد سلامت مادر و کودک، بهداشت و بیماری های واگیر و غیرواگیر با بررسی علل، پیشگیری و درمان آنها است. هنگامی که قرنطینه اجباری شد، کارکنان بهداشتی جامعه دیگر نمیتوانستند فعالیتهای خانه به خانه خود را انجام دهند، بنابراین به پلتفرمهای دیجیتالی مانند واتساپ، پیامهای صوتی و کنفرانس صوتی برای انتشار اطلاعات در مورد کووید-۱۹ و افزایش آگاهی در مورد ویروس روی آوردند.
ترجمه و تلخیص از سایت www.thenews.coop