پایگاه خبری توسعه تعاون
سه شنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۳ ۱۱:۲۶ ۹
طبقه بندی: صنعت و بازرگانی
چچ
رقابت در منطقه برای ایجاد کریدورهای ترانزیتی

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی:

رقابت در منطقه برای ایجاد کریدورهای ترانزیتی

توسعه تعاون: رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در سال‌های اخیر رقابت بین کریدورها، شریان‌ها و گذرگاه‌های منطقه‌ای به یک موضوع بسیار جدی تبدیل شده است و ایران و کشورهای همسایه سرمایه گذاری های بسیاری در این زمینه داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری توسعه تعاون،«مهدی غضنفری» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به نشست مشترک امروز (سه شنبه) صندوق با وزیر راه و شهرسازی با هدف حمایت از طرح‌های کلان حوزه حمل‌ونقل اظهار داشت: در حوزه لجستیک اعم از دریایی، هوایی، جاده‌ای و ریلی در سال‌های اخیر در ایران و کشورهای همسایه سرمایه گذاری زیادی شده به طوری که این موضوع به یک موضوع راهبردی تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه رقابت بین کریدورها، شریان‌ها و گذرگاههای منطقه‌ای به یک موضوع جدی تبدیل شده است، افزود: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران از یک موقعیت ژئوپولتیک در منطقه برخوردار است، اگر نتوانیم کریدورهای لازم را در اختیار صنعت ترانزیت کشور اعم از هوایی، زمینی، دریایی و ریلی ممکن است در آینده بازار لجستیک کشور و ترانزیت کشورمان گرفته شود و یا سهم ما در این بازار ناچیز باشد و یا حتی خسارت‌هایی از این ناحیه به مردم وارد شود.

غضنفری یکی از موضوعات مورد بررسی در صندوق توسعه ملی را آسیب شناسی در زمینه وضعیت تسهیلات دهی این صندوق به بخش حمل و نقل کشور دانست و گفت: این آسیب شناسی نشان داد که نیازمند برخی اصلاحات در شیوه‌نامه ها هستیم.

وی ادامه داد: برای نمونه در شیوه نامه موجود، پرداخت تسهیلات برای واردات هواپیما فقط به هواپیماهایی داده می شود که حداکثر ۷ سال از عمر آن گذشته است و از این رو تصمیم بر این شد تا بخشی از این شیوه نامه ها اصلاح و در هیات امنای صندوق توسعه ملی به عنوان نهاد بالادست مصوب شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه در کنار بحث ترانزیت، بخش تولید نیز برای رشد، نیازمند لجستیک چابک و ارزان است، افزود: در جلسه امروز از وزیر راه و شهرسازی خواسته شد تا درباره انجام اصلاحات در شیوه نامه ها و نیز احصای نیازمندی های بخش ترانزیت کشور با صندوق همفکری کنند.

غضنفری تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد شیوه‌نامه‌ها به گونه‌ای اصلاح شود که واردات تجهیزات مورد نیاز بخش حمل و نقل کشور بر اساس شاخص‌ها و استانداردهایی باشد که نهادهای تخصصی اعم از وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی، کشتیرانی و راه آهن اعلام می کنند.

وی با اشاره به تعیین سقف ۲.۵ میلیارد دلاری برای حوزه حمل و نقل در صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: درخواست کنندگان تامین لجستیک مورد نیاز شبکه حمل و نقل کشور اعم از ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای که در بخش خصوصی فعال هستند، با معرفی وزارت راه و پس از تایید نهادهای تخصصی، می توانند تسهیلات لازم را در چارچوب شیوه نامه و نظام نامه صندوق دریافت کنند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: با توجه به انبوه درخواست ها برای دریافت تسهیلات از صندوق، مقرر شد کارگروهی شکل گیرد تا مواردی که قابلیت و اهلیت دارند، شناسایی و از این تسهیلات برخوردار شوند.

آدرس کوتاه شده: